CAPITOLUL I
   Incheierea contractului individual de munca   Art. 10. - Contractul individual de  munca este contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze  munca pentru si sub autoritatea unui  angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu.
  
  Art. 11. - Clauzele contractului individual de  munca nu pot contine prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative ori prin contracte colective de  munca.
  
  Art. 12. - (1) Contractul individual de  munca se incheie pe durata nedeterminata.
  (2) Prin exceptie, contractul individual de  munca se poate incheia si pe durata determinata, in conditiile expres prevazute de lege.
  
  Art. 13. - (1) Persoana fizica dobandeste capacitate de  munca la implinirea varstei de 16 ani.
  (2) Persoana fizica poate incheia un contract de  munca
 in calitate de salariat si la implinirea varstei de 15 ani, cu acordul 
parintilor sau al reprezentantilor legali, pentru activitati potrivite 
cu dezvoltarea fizica, aptitudinile si cunostintele sale, daca astfel nu
 ii sunt periclitate sanatatea, dezvoltarea si pregatirea profesionala.
  (3) incadrarea in  munca a persoanelor sub varsta de 15 ani este interzisa.
  (4) incadrarea in  munca a persoanelor puse sub interdictie judecatoreasca este interzisa.
  (5) incadrarea in  munca in locuri de  munca grele, vatamatoare sau periculoase se poate face dupa implinirea varstei de 18 ani; aceste locuri de  munca se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
  
  Art. 14. - (1) in sensul prezentului cod, prin  angajator se intelege persoana fizica sau juridica ce poate, potrivit legii, sa angajeze forta de  munca pe baza de contract individual de  munca.
  (2) Persoana juridica poate incheia contracte individuale de  munca, in calitate de  angajator, din momentul dobandirii personalitatii juridice.
  (3) Persoana fizica dobandeste capacitatea de a incheia contracte individuale de  munca in calitate de  angajator, din momentul dobandirii capacitatii depline de exercitiu.
  
  Art. 15. - Este interzisa, sub sanctiunea nulitatii absolute, incheierea unui contract individual de  munca in scopul prestarii unei munci sau a unei activitati ilicite ori imorale.
  
  Art. 16. - (1) Contractul individual de  munca
 se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba
 romana. Obligatia de incheiere a contractului individual de  munca in forma scrisa revine angajatorului. Forma scrisa este obligatorie pentru incheierea valabila a contractului.
  (2) Anterior inceperii activitatii, contractul individual de  munca se inregistreaza in registrul general de evidenta a salariatilor, care se transmite inspectoratului teritorial de  munca.
  (3) Angajatorul este obligat ca, anterior inceperii activitatii, sa 
inmaneze salariatului un exemplar din contractul individual de  munca.
  (4) Munca prestata in temeiul unui contract individual de  munca constituie vechime in  munca.
  Art. 17. - (1) Anterior incheierii sau modificarii contractului individual de  munca,
 angajatorul are obligatia de a informa persoana selectata in vederea 
angajarii ori, dupa caz, salariatul, cu privire la clauzele esentiale pe
 care intentioneaza sa le inscrie in contract sau sa le modifice.
  (2) Obligatia de informare a persoanei selectate in vederea angajarii sau a salariatului se considera indeplinita de catre  angajator la momentul semnarii contractului individual de  munca sau a actului aditional, dupa caz.
  (3) Persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, 
va fi informata cu privire la cel putin urmatoarele elemente:
  a) identitatea partilor;
  b) locul de  munca sau, in lipsa unui loc de  munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri;
  c) sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
  d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din
 Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu 
specificarea atributiilor postului;
  e) criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
  f) riscurile specifice postului;
  g) data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
  h) in cazul unui contract de  munca pe durata determinata sau al unui contract de  munca temporara, durata acestora;
  i) durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
  j) conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
  k) salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor 
salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul
 are dreptul;
  l) durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si ore/saptamana;
  m) indicarea contractului colectiv de  munca ce reglementeaza conditiile de  munca ale salariatului;
  n) durata perioadei de proba.
  (4) Elementele din informarea prevazuta la alin. (3) trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de  munca.
  (5) Orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (3) in timpul executarii contractului individual de  munca
 impune incheierea unui act aditional la contract, intr-un termen de 20 
de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii, cu exceptia 
situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres 
de lege.
  (6) La negocierea, incheierea sau modificarea contractului individual de  munca, oricare dintre parti poate fi asistata de terti, conform propriei optiuni, cu respectarea prevederilor alin. (7).
  (7) Cu privire la informatiile furnizate salariatului, prealabil incheierii contractului individual de  munca, intre parti poate interveni un contract de confidentialitate.
  
  Art. 18. - (1) in cazul in care persoana selectata in vederea 
angajarii ori salariatul, dupa caz, urmeaza sa isi desfasoare 
activitatea in strainatate, angajatorul are obligatia de a-i comunica in
 timp util, inainte de plecare, informatiile prevazute la art. 17 alin. 
(3), precum si informatii referitoare la:
  a) durata perioadei de  munca ce urmeaza sa fie prestata in strainatate;
  b) moneda in care vor fi platite drepturile salariale, precum si modalitatile de plata;
  c) prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate;
  d) conditiile de clima;
  e) reglementarile principale din  legislatia muncii din acea tara;
  f) obiceiurile locului a caror nerespectare i-ar pune in pericol viata, libertatea sau siguranta personala;
  g) conditiile de repatriere a lucratorului, dupa caz.
  (2) Informatiile prevazute la alin. (1) lit. a), b) si c) trebuie sa 
se regaseasca si in continutul contractului individual de  munca.
  (3) Dispozitiile alin. (1) se completeaza prin legi speciale care reglementeaza conditiile specifice de  munca in strainatate.
  
  Art. 19. - in situatia in care angajatorul nu isi executa obligatia de
 informare prevazuta la art. 17 si 18, persoana selectata in vederea 
angajarii ori salariatul, dupa caz, are dreptul sa sesizeze, in termen 
de 30 de zile de la data neindeplinirii acestei obligatii, instanta 
judecatoreasca competenta si sa solicite despagubiri corespunzatoare 
prejudiciului pe care l-a suferit ca urmare a neexecutarii de catre  angajator a obligatiei de informare.
  
  Art. 20. - (1) in afara clauzelor esentiale prevazute la art. 17, 
intre parti pot fi negociate si cuprinse in contractul individual de  munca si alte clauze specifice.
  (2) Sunt considerate clauze specifice, fara ca enumerarea sa fie limitativa:
  a) clauza cu privire la formarea profesionala;
  b) clauza de neconcurenta;
  c) clauza de mobilitate;
  d) clauza de confidentialitate.
  
  Art. 21. - (1) La incheierea contractului individual de  munca
 sau pe parcursul executarii acestuia, partile pot negocia si cuprinde 
in contract o clauza de neconcurenta prin care salariatul sa fie obligat
 ca dupa incetarea contractului sa nu presteze, in interes propriu sau 
al unui tert, o activitate care se afla in concurenta cu cea prestata la
 angajatorul sau, in schimbul unei indemnizatii de neconcurenta lunare 
pe care angajatorul se obliga sa o plateasca pe toata perioada de 
neconcurenta.
  (2) Clauza de neconcurenta isi produce efectele numai daca in cuprinsul contractului individual de  munca
 sunt prevazute in mod concret activitatile ce sunt interzise 
salariatului la data incetarii contractului, cuantumul indemnizatiei de 
neconcurenta lunare, perioada pentru care isi produce efectele clauza de
 neconcurenta, tertii in favoarea carora se interzice prestarea 
activitatii, precum si aria geografica unde salariatul poate fi in reala
 competitie cu angajatorul.
  (3) Indemnizatia de neconcurenta lunara
 datorata salariatului nu este de natura salariala, se negociaza si este
 de cel putin 50% din media veniturilor salariale brute ale salariatului
 din ultimele 6 luni anterioare datei incetarii contractului individual 
de  munca sau, in cazul in care durata contractului individual de  munca a fost mai mica de 6 luni, din media veniturilor salariale lunare brute cuvenite acestuia pe durata contractului.
  (4) Indemnizatia de neconcurenta reprezinta o cheltuiala efectuata de  angajator, este deductibila la calculul profitului impozabil si se impoziteaza la persoana fizica beneficiara, potrivit legii.
  
  Art. 22. - (1) Clauza de neconcurenta isi poate produce efectele 
pentru o perioada de maximum 2 ani de la data incetarii contractului 
individual de  munca.
  (2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile in cazurile in care incetarea contractului individual de  munca
 s-a produs de drept, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 56 alin. 
(1) lit. c), e), f), g) si i), ori a intervenit din initiativa 
angajatorului pentru motive care nu tin de persoana salariatului.
  
  Art. 23. - (1) Clauza de neconcurenta nu poate avea ca efect 
interzicerea in mod absolut a exercitarii profesiei salariatului sau a 
specializarii pe care o detine.
  (2) La sesizarea salariatului sau a inspectoratului teritorial de  munca instanta competenta poate diminua efectele clauzei de neconcurenta.
  
  Art. 24. - in cazul nerespectarii, cu vinovatie, a clauzei de 
neconcurenta salariatul poate fi obligat la restituirea indemnizatiei 
si, dupa caz, la daune-interese corespunzatoare prejudiciului pe care 
l-a produs angajatorului.
  
  Art. 25. - (1) Prin clauza de mobilitate partile in contractul individual de  munca
 stabilesc ca, in considerarea specificului muncii, executarea 
obligatiilor de serviciu de catre salariat nu se realizeaza intr-un loc 
stabil de  munca. in acest caz salariatul beneficiaza de prestatii suplimentare in bani sau in natura.
  (2) Cuantumul prestatiilor suplimentare in bani sau modalitatile 
prestatiilor suplimentare in natura sunt specificate in contractul 
individual de  munca.
  
  Art. 26. - (1) Prin clauza de confidentialitate partile convin ca, pe toata durata contractului individual de  munca
 si dupa incetarea acestuia, sa nu transmita date sau informatii de care
 au luat cunostinta in timpul executarii contractului, in conditiile 
stabilite in regulamentele interne, in contractele colective de  munca sau in contractele individuale de  munca.
  (2) Nerespectarea acestei clauze de catre oricare dintre parti atrage obligarea celui in culpa la plata de daune-interese.
  
  Art. 27. - (1) O persoana poate fi  angajata in  munca numai in baza unui certificat medical, care constata faptul ca cel in cauza este apt pentru prestarea acelei munci.
  (2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) atrage nulitatea contractului individual de  munca.
  (3) Competenta si procedura de eliberare a certificatului medical, 
precum si sanctiunile aplicabile angajatorului in cazul angajarii sau 
schimbarii locului ori felului muncii fara certificat medical sunt 
stabilite prin legi speciale.
  (4) Solicitarea, la  angajare, a testelor de graviditate este interzisa.
  (5) La angajarea in domeniile sanatate, alimentatie publica, educatie 
si in alte domenii stabilite prin acte normative se pot solicita si 
teste medicale specifice.
  
  Art. 28. - Certificatul medical este obligatoriu si in urmatoarele situatii:
  a) la reinceperea activitatii dupa o intrerupere mai mare de 6 luni, pentru locurile de  munca avand expunere la factori nocivi profesionali, si de un an, in celelalte situatii;
  b) in cazul detasarii sau trecerii in alt loc de  munca ori in alta activitate, daca se schimba conditiile de  munca;
  c) la inceperea misiunii, in cazul salariatilor incadrati cu contract de  munca temporara;
  d) in cazul ucenicilor, practicantilor, elevilor si studentilor, in 
situatia in care urmeaza sa fie instruiti pe meserii si profesii, precum
 si in situatia schimbarii meseriei pe parcursul instruirii;
  e) 
periodic, in cazul celor care lucreaza in conditii de expunere la 
factori nocivi profesionali, potrivit reglementarilor Ministerului 
Sanatatii;
  f) periodic, in cazul celor care desfasoara activitati 
cu risc de transmitere a unor boli si care lucreaza in sectorul 
alimentar, zootehnic, la instalatiile de aprovizionare cu apa potabila, 
in colectivitati de copii, in unitati sanitare, potrivit reglementarilor
 Ministerului Sanatatii;
  g) periodic, in cazul celor care lucreaza 
in unitati fara factori de risc, prin examene medicale diferentiate in 
functie de varsta, sex si stare de sanatate, potrivit reglementarilor 
din contractele colective de  munca.
  
  Art. 29. - (1) Contractul individual de  munca se incheie dupa verificarea prealabila a aptitudinilor profesionale si personale ale persoanei care solicita angajarea.
  (2) Modalitatile in care urmeaza sa se realizeze verificarea prevazuta la alin. (1) sunt stabilite in contractul colectiv de  munca
 aplicabil, in statutul de personal - profesional sau disciplinar - si 
in regulamentul intern, in masura in care legea nu dispune altfel.
  (3) Informatiile cerute, sub orice forma, de catre  angajator
 persoanei care solicita angajarea cu ocazia verificarii prealabile a 
aptitudinilor nu pot avea un alt scop decat acela de a aprecia 
capacitatea de a ocupa postul respectiv, precum si aptitudinile 
profesionale.
  (4) Angajatorul poate cere informatii in legatura cu 
persoana care solicita angajarea de la fostii sai angajatori, dar numai 
cu privire la activitatile indeplinite si la durata angajarii si numai 
cu incunostintarea prealabila a celui in cauza.
  
  Art. 30. - 
(1) incadrarea salariatilor la institutiile si autoritatile publice si 
la alte unitati bugetare se face numai prin concurs sau examen, dupa 
caz.
  (2) Posturile vacante existente in statul de functii vor fi 
scoase la concurs, in raport cu necesitatile fiecarei unitati prevazute 
la alin. (1).
  (3) in cazul in care la concursul organizat in 
vederea ocuparii unui post vacant nu s-au prezentat mai multi candidati,
 incadrarea in  munca se face prin examen.
  (4) Conditiile de organizare si modul de desfasurare a 
concursului/examenului se stabilesc prin regulament aprobat prin 
hotarare a Guvernului.
  
  Art. 31. - (1) Pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la incheierea contractului individual de  munca
 se poate stabili o perioada de proba de cel mult 90 de zile 
calendaristice pentru functiile de executie si de cel mult 120 de zile 
calendaristice pentru functiile de conducere.
  (2) Verificarea 
aptitudinilor profesionale la incadrarea persoanelor cu handicap se 
realizeaza exclusiv prin modalitatea perioadei de proba de maximum 30 de
 zile calendaristice.
  (3) Pe durata sau la sfarsitul perioadei de proba, contractul individual de  munca
 poate inceta exclusiv printr-o notificare scrisa, fara preaviz, la 
initiativa oricareia dintre parti, fara a fi necesara motivarea 
acesteia.
  (4) Pe durata perioadei de proba salariatul beneficiaza de toate drepturile si are toate obligatiile prevazute in  legislatia muncii, in contractul colectiv de  munca aplicabil, in regulamentul intern, precum si in contractul individual de  munca.
  (5) Pentru absolventii institutiilor de invatamant superior, primele 6
 luni dupa debutul in profesie se considera perioada de stagiu. Fac 
exceptie acele profesii in care stagiatura este reglementata prin legi 
speciale. La sfarsitul perioadei de stagiu, angajatorul elibereaza 
obligatoriu o adeverinta, care este vizata de inspectoratul teritorial 
de  munca in a carui raza teritoriala de competenta acesta isi are sediul.
  (6) Modalitatea de efectuare a stagiului prevazut la alin. (5) se reglementeaza prin lege speciala.
  
  Art. 32. - (1) Pe durata executarii unui contract individual de  munca nu poate fi stabilita decat o singura perioada de proba.
  (2) Prin exceptie, salariatul poate fi supus la o noua perioada de proba in situatia in care acesta debuteaza la acelasi  angajator intr-o noua functie sau profesie ori urmeaza sa presteze activitatea intr-un loc de  munca cu conditii grele, vatamatoare sau periculoase.
  (3) Perioada de proba constituie vechime in  munca.
  
  Art. 33. - Perioada in care se pot face angajari succesive de proba 
ale mai multor persoane pentru acelasi post este de maximum 12 luni.
  
  Art. 34. - (1) Fiecare  angajator are obligatia de a infiinta un registru general de evidenta a salariatilor.
  (2) Registrul general de evidenta a salariatilor se va inregistra in 
prealabil la autoritatea publica competenta, potrivit legii, in a carei 
raza teritoriala se afla domiciliul, respectiv sediul angajatorului, 
data de la care devine document oficial.
  (3) Registrul general de evidenta a salariatilor se completeaza si se transmite inspectoratului teritorial de  munca
 in ordinea angajarii si cuprinde elementele de identificare ale tuturor
 salariatilor, data angajarii, functia/ocupatia conform specificatiei 
Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, tipul 
contractului individual de  munca, salariul, sporurile si cuantumul acestora, perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de  munca, perioada detasarii si data incetarii contractului individual de  munca.
  (4) Registrul general de evidenta a salariatilor este pastrat la 
domiciliul, respectiv sediul angajatorului, urmand sa fie pus la 
dispozitie inspectorului de  munca sau oricarei alte autoritati care il solicita, in conditiile legii.
  (5) La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul 
este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea 
desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in  munca, in meserie si in specialitate.
  (6) in cazul incetarii activitatii angajatorului, registrul general de
 evidenta a salariatilor se depune la autoritatea publica competenta, 
potrivit legii, in a carei raza teritoriala se afla sediul sau 
domiciliul angajatorului, dupa caz.
  (7) Metodologia de intocmire a 
registrului general de evidenta a salariatilor, inregistrarile care se 
efectueaza, precum si orice alte elemente in legatura cu intocmirea 
acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
  
  Art. 35. - (1) Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi  angajator, in baza unor contracte individuale de  munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea.
  (2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) situatiile in care prin 
lege sunt prevazute incompatibilitati pentru cumulul unor functii.
  
  Art. 36. - Cetatenii straini si apatrizii pot fi angajati prin contract individual de  munca in baza autorizatiei de  munca sau a permisului de sedere in scop de  munca, eliberata/eliberat potrivit legii.
  
  
  CAPITOLUL II
  Executarea contractului individual de munca
  
  
  Art. 37. - Drepturile si obligatiile privind relatiile de  munca dintre  angajator si salariat se stabilesc potrivit legii, prin negociere, in cadrul contractelor colective de  munca si al contractelor individuale de  munca.
  
  Art. 38. - Salariatii nu pot renunta la drepturile ce le sunt 
recunoscute prin lege. Orice tranzactie prin care se urmareste 
renuntarea la drepturile recunoscute de lege salariatilor sau limitarea 
acestor drepturi este lovita de nulitate.
  
  Art. 39. - (1) Salariatul are, in principal, urmatoarele drepturi:
  a) dreptul la  salarizare pentru  munca depusa;
  b) dreptul la repaus zilnic si saptamanal;
  c) dreptul la concediu de odihna anual;
  d) dreptul la egalitate de sanse si de tratament;
  e) dreptul la demnitate in  munca;
  f) dreptul la securitate si sanatate in  munca;
  g) dreptul la acces la formarea profesionala;
  h) dreptul la informare si consultare;
  i) dreptul de a lua parte la determinarea si ameliorarea conditiilor de  munca si a mediului de  munca;
  j) dreptul la protectie in caz de  concediere;
  k) dreptul la negociere colectiva si individuala;
  l) dreptul de a participa la actiuni colective;
  m) dreptul de a constitui sau de a adera la un sindicat;
  n) alte drepturi prevazute de lege sau de contractele colective de  munca aplicabile.
  (2) Salariatului ii revin, in principal, urmatoarele obligatii:
  a) obligatia de a realiza norma de  munca sau, dupa caz, de a indeplini atributiile ce ii revin conform fisei postului;
  b) obligatia de a respecta disciplina muncii;
  c) obligatia de a respecta prevederile cuprinse in regulamentul intern, in contractul colectiv de  munca aplicabil, precum si in contractul individual de  munca;
  d) obligatia de fidelitate fata de  angajator in executarea atributiilor de serviciu;
  e) obligatia de a respecta masurile de securitate si sanatate a muncii in unitate;
  f) obligatia de a respecta secretul de serviciu;
  g) alte obligatii prevazute de lege sau de contractele colective de  munca aplicabile.
  Art. 40. - (1) Angajatorul are, in principal, urmatoarele drepturi:
  a) sa stabileasca organizarea si functionarea unitatii;
  b) sa stabileasca atributiile corespunzatoare fiecarui salariat, in conditiile legii;
  c) sa dea dispozitii cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalitatii lor;
  d) sa exercite controlul asupra modului de indeplinire a sarcinilor de serviciu;
  e) sa constate savarsirea abaterilor disciplinare si sa aplice 
sanctiunile corespunzatoare, potrivit legii, contractului colectiv de  munca aplicabil si regulamentului intern;
  f) sa stabileasca obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora.
  (2) Angajatorului ii revin, in principal, urmatoarele obligatii:
  a) sa informeze salariatii asupra conditiilor de  munca si asupra elementelor care privesc desfasurarea relatiilor de  munca;
  b) sa asigure permanent conditiile tehnice si organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de  munca si conditiile corespunzatoare de  munca;
  c) sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de  munca aplicabil si din contractele individuale de  munca;
  d) sa comunice periodic salariatilor situatia economica si financiara a
 unitatii, cu exceptia informatiilor sensibile sau secrete, care, prin 
divulgare, sunt de natura sa prejudicieze activitatea unitatii. 
Periodicitatea comunicarilor se stabileste prin negociere in contractul 
colectiv de  munca aplicabil;
  e) sa se consulte cu sindicatul sau, dupa caz, cu reprezentantii 
salariatilor in privinta deciziilor susceptibile sa afecteze substantial
 drepturile si interesele acestora;
  f) sa plateasca toate 
contributiile si impozitele aflate in sarcina sa, precum si sa retina si
 sa vireze contributiile si impozitele datorate de salariati, in 
conditiile legii;
  g) sa infiinteze registrul general de evidenta a salariatilor si sa opereze inregistrarile prevazute de lege;
  h) sa elibereze, la cerere, toate documentele care atesta calitatea de salariat a solicitantului;
  i) sa asigure confidentialitatea datelor cu caracter personal ale salariatilor.
  
  
  
  
  
  CAPITOLUL III
  Modificarea contractului individual de munca
  
  
  Art. 41. - Contractul individual de  munca poate fi modificat numai prin acordul partilor.
  (2) Cu titlu de exceptie, modificarea unilaterala a contractului individual de  munca este posibila numai in cazurile si in conditiile prevazute de prezentul cod.
  (3) Modificarea contractului individual de  munca se refera la oricare dintre urmatoarele elemente:
  a) durata contractului;
  b) locul muncii;
  c) felul muncii;
  d) conditiile de  munca;
  e) salariul;
  f) timpul de  munca si timpul de odihna.
  
  Art. 42. - (1) Locul muncii poate fi modificat unilateral de catre  angajator prin delegarea sau detasarea salariatului intr-un alt loc de  munca decat cel prevazut in contractul individual de  munca.
  (2) Pe durata delegarii, respectiv a detasarii, salariatul isi 
pastreaza functia si toate celelalte drepturi prevazute in contractul 
individual de  munca.
  
  Art. 43. - Delegarea reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia 
angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini 
corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de  munca.
  
  Art. 44. - (1) Delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel 
mult 60 de zile calendaristice in 12 luni si se poate prelungi pentru 
perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu 
acordul salariatului. Refuzul salariatului de prelungire a delegarii nu 
poate constitui motiv pentru sanctionarea disciplinara a acestuia.
  (2) Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de  transport si cazare, precum si la o  indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de  munca aplicabil.
  
  Art. 45. - Detasarea este actul prin care se dispune schimbarea temporara a locului de  munca, din dispozitia angajatorului, la un alt  angajator,
 in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia. in mod 
exceptional, prin detasare se poate modifica si felul muncii, dar numai 
cu consimtamantul scris al salariatului.
  
  Art. 46. - (1) Detasarea poate fi dispusa pe o perioada de cel mult un an.
  (2) in mod exceptional, perioada detasarii poate fi prelungita pentru 
motive obiective ce impun prezenta salariatului la angajatorul la care 
s-a dispus detasarea, cu acordul ambelor parti, din 6 in 6 luni.
  
(3) Salariatul poate refuza detasarea dispusa de angajatorul sau numai 
in mod exceptional si pentru motive personale temeinice.
  (4) Salariatul detasat are dreptul la plata cheltuielilor de  transport si cazare, precum si la o  indemnizatie de detasare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de  munca aplicabil.
  
  Art. 47. - (1) Drepturile cuvenite salariatului detasat se acorda de angajatorul la care s-a dispus detasarea.
  (2) Pe durata detasarii salariatul beneficiaza de drepturile care ii 
sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus 
detasarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detasat.
  (3) Angajatorul care detaseaza are obligatia de a lua toate masurile 
necesare pentru ca angajatorul la care s-a dispus detasarea sa isi 
indeplineasca integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul 
detasat.
  (4) Daca angajatorul la care s-a dispus detasarea nu isi 
indeplineste integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul 
detasat, acestea vor fi indeplinite de angajatorul care a dispus 
detasarea.
  (5) in cazul in care exista divergenta intre cei doi 
angajatori sau niciunul dintre ei nu isi indeplineste obligatiile 
potrivit prevederilor alin. (1) si (2), salariatul detasat are dreptul 
de a reveni la locul sau de  munca
 de la angajatorul care l-a detasat, de a se indrepta impotriva 
oricaruia dintre cei doi angajatori si de a cere executarea silita a 
obligatiilor neindeplinite.
  
  Art. 48. - Angajatorul poate 
modifica temporar locul si felul muncii, fara consimtamantul 
salariatului, si in cazul unor situatii de forta majora, cu titlu de 
sanctiune disciplinara sau ca masura de protectie a salariatului, in 
cazurile si in conditiile prevazute de prezentul cod.
  
  
  CAPITOLUL IV
  Suspendarea contractului individual de munca
  
  
  
  Art. 49. - (1) Suspendarea contractului individual de  munca poate interveni de drept, prin acordul partilor sau prin actul unilateral al uneia dintre parti.
  (2) Suspendarea contractului individual de  munca are ca efect suspendarea prestarii muncii de catre salariat si a platii drepturilor de natura salariala de catre  angajator.
  (3) Pe durata suspendarii pot continua sa existe alte drepturi si 
obligatii ale partilor decat cele prevazute la alin. (2), daca acestea 
sunt prevazute prin legi speciale, prin contractul colectiv de  munca aplicabil, prin contracte individuale de  munca sau prin regulamente interne.
  (4) in cazul suspendarii contractului individual de  munca
 din cauza unei fapte imputabile salariatului, pe durata suspendarii 
acesta nu va beneficia de niciun drept care rezulta din calitatea sa de 
salariat.
  (5) De fiecare data cand in timpul perioadei de 
suspendare a contractului intervine o cauza de incetare de drept a 
contractului individual de  munca, cauza de incetare de drept prevaleaza.
  (6) in cazul suspendarii contractului individual de  munca se suspenda toate termenele care au legatura cu incheierea, modificarea, executarea sau incetarea contractului individual de  munca, cu exceptia situatiilor in care contractul individual de  munca inceteaza de drept.
  
  Art. 50. - Contractul individual de  munca se suspenda de drept in urmatoarele situatii:
  a) concediu de maternitate;
  b) concediu pentru incapacitate temporara de  munca;
  c) carantina;
  d) exercitarea unei functii in cadrul unei autoritati executive, 
legislative ori judecatoresti, pe toata durata mandatului, daca legea nu
 prevede altfel;
  e) indeplinirea unei functii de conducere salarizate in sindicat;
  f) forta majora;
  g) in cazul in care salariatul este arestat preventiv, in conditiile Codului de procedura penala;
  h) de la data expirarii perioadei pentru care au fost emise avizele, 
autorizatiile ori atestarile necesare pentru exercitarea profesiei. Daca
 in termen de 6 luni salariatul nu si-a reinnoit avizele, autorizatiile 
ori atestarile necesare pentru exercitarea profesiei, contractul 
individual de  munca inceteaza de drept;
  i) in alte cazuri expres prevazute de lege.
  
  Art. 51. - (1) Contractul individual de  munca poate fi suspendat din initiativa salariatului, in urmatoarele situatii:
  a) concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau,
 in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani;
  b) concediu pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 
ani sau, in cazul copilului cu handicap, pentru afectiuni intercurente, 
pana la implinirea varstei de 18 ani;
  c) concediu paternal;
  d) concediu pentru formare profesionala;
  e) exercitarea unor functii elective in cadrul organismelor 
profesionale constituite la nivel central sau local, pe toata durata 
mandatului;
  f) participarea la greva.
  (2) Contractul individual de  munca poate fi suspendat in situatia absentelor nemotivate ale salariatului, in conditiile stabilite prin contractul colectiv de  munca aplicabil, contractul individual de  munca, precum si prin regulamentul intern.
  
  Art. 52. - (1) Contractul individual de  munca poate fi suspendat din initiativa angajatorului in urmatoarele situatii:
  a) pe durata cercetarii disciplinare prealabile, in conditiile legii;
  b) in cazul in care angajatorul a formulat plangere penala impotriva 
salariatului sau acesta a fost trimis in judecata pentru fapte penale 
incompatibile cu functia detinuta, pana la ramanerea definitiva a 
hotararii judecatoresti;
  c) in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de  munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare;
  d) pe durata detasarii;
  e) pe durata suspendarii de catre autoritatile competente a avizelor, 
autorizatiilor sau atestarilor necesare pentru exercitarea profesiilor.
  (2) in cazurile prevazute la alin. (1) lit. a) si b), daca se constata
 nevinovatia celui in cauza, salariatul isi reia activitatea anterioara 
si i se plateste, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile
 contractuale, o despagubire egala cu salariul si celelalte drepturi de 
care a fost lipsit pe perioada suspendarii contractului.
  (3) in 
cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, 
tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de 
zile lucratoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului
 de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea 
corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat
 reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului 
reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor 
salariatilor, dupa caz.
  
  Art. 53. - (1) Pe durata reducerii 
si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in 
activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, 
beneficiaza de o  indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de  munca ocupat, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 52 alin. (3).
  (2) Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare prevazute la 
alin. (1), salariatii se vor afla la dispozitia angajatorului, acesta 
avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii.
  
  Art. 54. - Contractul individual de  munca poate fi suspendat, prin acordul partilor, in cazul concediilor fara plata pentru studii sau pentru interese personale.
  
  CAPITOLUL V
  incetarea contractului individual de munca
  
  
  Art. 55. - Contractul individual de  munca poate inceta astfel:
  a) de drept;
  b) ca urmare a acordului partilor, la data convenita de acestea;
  c) ca urmare a vointei unilaterale a uneia dintre parti, in cazurile si in conditiile limitativ prevazute de lege.
  
  SECtIUNEA 1
  incetarea de drept a contractului individual de munca
  
  Art. 56. - (1) Contractul individual de  munca existent inceteaza de drept:
  a) la data decesului salariatului sau al angajatorului persoana 
fizica, precum si in cazul dizolvarii angajatorului persoana juridica, 
de la data la care angajatorul si-a incetat existenta conform legii;
  b) la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti de 
declarare a mortii sau a punerii sub interdictie a salariatului sau a 
angajatorului persoana fizica;
  c) la data indeplinirii cumulative a
 conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru 
pensionare; la data comunicarii deciziei de  pensie
 in cazul pensiei de invaliditate, pensiei anticipate partiale, pensiei 
anticipate, pensiei pentru limita de varsta cu reducerea varstei 
standard de pensionare;
  d) ca urmare a constatarii nulitatii absolute a contractului individual de  munca, de la data la care nulitatea a fost constatata prin acordul partilor sau prin hotarare judecatoreasca definitiva;
  e) ca urmare a admiterii cererii de reintegrare in functia ocupata de 
salariat a unei persoane concediate nelegal sau pentru motive 
neintemeiate, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti 
de reintegrare;
  f) ca urmare a condamnarii la executarea unei 
pedepse privative de libertate, de la data ramanerii definitive a 
hotararii judecatoresti;
  g) de la data retragerii de catre 
autoritatile sau organismele competente a avizelor, autorizatiilor ori 
atestarilor necesare pentru exercitarea profesiei;
  h) ca urmare a 
interzicerii exercitarii unei profesii sau a unei functii, ca masura de 
siguranta ori pedeapsa complementara, de la data ramanerii definitive a 
hotararii judecatoresti prin care s-a dispus interdictia;
  i) la data expirarii termenului contractului individual de  munca incheiat pe durata determinata;
  j) retragerea acordului parintilor sau al reprezentantilor legali, in 
cazul salariatilor cu varsta cuprinsa intre 15 si 16 ani.
  (2) 
Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. c)- j), constatarea 
cazului de incetare de drept a contractului individual de  munca
 se face in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea acestuia, in 
scris, prin decizie a angajatorului, si se comunica persoanelor aflate 
in situatiile respective in termen de 5 zile lucratoare.
  
  
Art. 57. - (1) Nerespectarea oricareia dintre conditiile legale necesare
 pentru incheierea valabila a contractului individual de  munca atrage nulitatea acestuia.
  (2) Constatarea nulitatii contractului individual de  munca produce efecte pentru viitor.
  (3) Nulitatea contractului individual de  munca poate fi acoperita prin indeplinirea ulterioara a conditiilor impuse de lege.
  (4) in situatia in care o clauza este afectata de nulitate, intrucat 
stabileste drepturi sau obligatii pentru salariati, care contravin unor 
norme legale imperative sau contractelor colective de  munca
 aplicabile, aceasta este inlocuita de drept cu dispozitiile legale sau 
conventionale aplicabile, salariatul avand dreptul la despagubiri.
  (5) Persoana care a prestat  munca in temeiul unui contract individual de  munca nul are dreptul la remunerarea acesteia, corespunzator modului de indeplinire a atributiilor de serviciu.
  (6) Constatarea nulitatii si stabilirea, potrivit legii, a efectelor acesteia se pot face prin acordul partilor.
  (7) Daca partile nu se inteleg, nulitatea se pronunta de catre instanta judecatoreasca.
  
  SECtIUNEA 2
  Concedierea
  
  Art. 58. - (1) Concedierea reprezinta incetarea contractului individual de  munca din initiativa angajatorului.
  (2) Concedierea poate fi dispusa pentru motive care tin de persoana 
salariatului sau pentru motive care nu tin de persoana salariatului.
  
  Art. 59. - Este interzisa concedierea salariatilor:
  a) pe criterii de sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, 
varsta, apartenenta nationala, rasa, culoare, etnie, religie, optiune 
politica, origine sociala, handicap, situatie sau responsabilitate 
familiala, apartenenta ori activitate sindicala;
  b) pentru exercitarea, in conditiile legii, a dreptului la greva si a drepturilor sindicale.
  
  Art. 60. - (1) Concedierea salariatilor nu poate fi dispusa:
  a) pe durata incapacitatii temporare de  munca, stabilita prin certificat medical conform legii;
  b) pe durata suspendarii activitatii ca urmare a instituirii carantinei;
  c) pe durata in care femeia salariata este gravida, in masura in care 
angajatorul a luat cunostinta de acest fapt anterior emiterii deciziei 
de  concediere;
  d) pe durata concediului de maternitate;
  e) pe durata concediului pentru cresterea copilului in varsta de pana 
la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei
 de 3 ani;
  f) pe durata concediului pentru ingrijirea copilului 
bolnav in varsta de pana la 7 ani sau, in cazul copilului cu handicap, 
pentru afectiuni intercurente, pana la implinirea varstei de 18 ani;
  g) pe durata exercitarii unei functii eligibile intr-un organism 
sindical, cu exceptia situatiei in care concedierea este dispusa pentru o
 abatere disciplinara grava sau pentru abateri disciplinare repetate, 
savarsite de catre acel salariat;
  h) pe durata efectuarii concediului de odihna.
  (2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul concedierii pentru 
motive ce intervin ca urmare a reorganizarii judiciare, a falimentului 
sau a dizolvarii angajatorului, in conditiile legii.
  
  
  SECtIUNEA 3
  Concedierea pentru motive care tin de persoana salariatului
  
  Art. 61. - Angajatorul poate dispune concedierea pentru motive care tin de persoana salariatului in urmatoarele situatii:
  a) in cazul in care salariatul a savarsit o abatere grava sau abateri 
repetate de la regulile de disciplina a muncii ori de la cele stabilite 
prin contractul individual de  munca, contractul colectiv de  munca aplicabil sau regulamentul intern, ca sanctiune disciplinara;
  b) in cazul in care salariatul este arestat preventiv pentru o 
perioada mai mare de 30 de zile, in conditiile Codului de procedura 
penala;
  c) in cazul in care, prin decizie a organelor competente de
 expertiza medicala, se constata inaptitudinea fizica si/sau psihica a 
salariatului, fapt ce nu permite acestuia sa isi indeplineasca 
atributiile corespunzatoare locului de  munca ocupat;
  d) in cazul in care salariatul nu corespunde profesional locului de  munca in care este incadrat.
  
  Art. 62. - (1) in cazul in care concedierea intervine pentru unul 
dintre motivele prevazute la art. 61 lit. b)-d), angajatorul are 
obligatia de a emite decizia de  concediere in termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii cauzei concedierii.
  (2) in cazul in care concedierea intervine pentru motivul prevazut la art. 61 lit. a), angajatorul poate emite decizia de  concediere numai cu respectarea dispozitiilor art. 247-252.
  (3) Decizia se emite in scris si, sub sanctiunea nulitatii absolute, 
trebuie sa fie motivata in fapt si in drept si sa cuprinda precizari cu 
privire la termenul in care poate fi contestata si la instanta 
judecatoreasca la care se contesta.
  
  Art. 63. - (1) 
Concedierea pentru savarsirea unei abateri grave sau a unor abateri 
repetate de la regulile de disciplina a muncii poate fi dispusa numai 
dupa indeplinirea de catre  angajator a cercetarii disciplinare prealabile si in termenele stabilite de prezentul cod.
  (2) Concedierea salariatului pentru motivul prevazut la art. 61 lit. 
d) poate fi dispusa numai dupa evaluarea prealabila a salariatului, 
conform procedurii de evaluare stabilite prin contractul colectiv de  munca aplicabil sau, in lipsa acestuia, prin regulamentul intern.
  
  Art. 64. - (1) in cazul in care concedierea se dispune pentru motivele
 prevazute la art. 61 lit. c) si d), precum si in cazul in care 
contractul individual de  munca a incetat de drept in temeiul art. 56 alin. (1) lit. e), angajatorul are obligatia de a-i propune salariatului alte locuri de  munca vacante in unitate, compatibile cu pregatirea profesionala sau, dupa caz, cu capacitatea de  munca stabilita de medicul de medicina a muncii.
  (2) in situatia in care angajatorul nu dispune de locuri de  munca vacante potrivit alin. (1), acesta are obligatia de a solicita sprijinul agentiei teritoriale de ocupare a fortei de  munca in vederea redistribuirii salariatului, corespunzator pregatirii profesionale si/sau, dupa caz, capacitatii de  munca stabilite de medicul de medicina a muncii.
  (3) Salariatul are la dispozitie un termen de 3 zile lucratoare de la 
comunicarea angajatorului, conform prevederilor alin. (1), pentru a-si 
manifesta in scris consimtamantul cu privire la noul loc de  munca oferit.
  (4) in cazul in care salariatul nu isi manifesta consimtamantul in 
termenul prevazut la alin. (3), precum si dupa notificarea cazului catre
 agentia teritoriala de ocupare a fortei de  munca conform alin. (2), angajatorul poate dispune concedierea salariatului.
  (5) in cazul concedierii pentru motivul prevazut la art. 61 lit. c) 
salariatul beneficiaza de o compensatie, in conditiile stabilite in 
contractul colectiv de  munca aplicabil sau in contractul individual de  munca, dupa caz.
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  SECtIUNEA 4
  Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului
  
  Art. 65. - (1) Concedierea pentru motive care nu tin de persoana 
salariatului reprezinta incetarea contractului individual de  munca determinata de desfiintarea locului de  munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia.
  (2) Desfiintarea locului de  munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
  Art. 66. - Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului poate fi individuala sau colectiva.
  
  Art. 67. - Salariatii concediati pentru motive care nu tin de persoana
 lor beneficiaza de masuri active de combatere a somajului si pot 
beneficia de compensatii in conditiile prevazute de lege si de 
contractul colectiv de  munca aplicabil.
  
  SECtIUNEA 5
  Concedierea colectiva. Informarea, consultarea salariatilor si procedura concedierilor colective
  
  Art. 68. - (1) Prin  concediere
 colectiva se intelege concedierea, intr-o perioada de 30 de zile 
calendaristice, din unul sau mai multe motive care nu tin de persoana 
salariatului, a unui numar de:
  a) cel putin 10 salariati, daca 
angajatorul care disponibilizeaza are incadrati mai mult de 20 de 
salariati si mai putin de 100 de salariati;
  b) cel putin 10% din 
salariati, daca angajatorul care disponibilizeaza are incadrati cel 
putin +1$e walarmdTi,&M0r/mepn e`r2,e salariati;
  c) cel putin 30 de salariati, daca angajatorul care disponibilizeaza are incadrati cel putin 300 de salariati.
  (2) La stabilirea numarului efectiv de salariati concediati colectiv, 
potrivit alin. (1), se iau in calcul si acei salariati carora le-au 
incetat contractele individuale de  munca
 din initiativa angajatorului, din unul sau mai multe motive, fara 
legatura cu persoana salariatului, cu conditia existentei a cel putin 5 
concedieri.
  
  Art. 69. - (1) in cazul in care angajatorul 
intentioneaza sa efectueze concedieri colective, acesta are obligatia de
 a initia, in timp util si in scopul ajungerii la o intelegere, in 
conditiile prevazute de lege, consultari cu sindicatul sau, dupa caz, cu
 reprezentantii salariatilor, cu privire cel putin la:
  a) metodele 
si mijloacele de evitare a concedierilor colective sau de reducere a 
numarului de salariati care vor fi concediati;
  b) atenuarea 
consecintelor concedierii prin recurgerea la masuri sociale care 
vizeaza, printre altele, sprijin pentru recalificarea sau reconversia 
profesionala a salariatilor concediati.
  (2) in perioada in care au 
loc consultari, potrivit alin. (1), pentru a permite sindicatului sau 
reprezentantilor salariatilor sa formuleze propuneri in timp util, 
angajatorul are obligatia sa le furnizeze toate informatiile relevante 
si sa le notifice, in scris, urmatoarele:
  a) numarul total si categoriile de salariati;
  b) motivele care determina concedierea preconizata;
  c) numarul si categoriile de salariati care vor fi afectati de  concediere;
  d) criteriile avute in vedere, potrivit legii si/sau contractelor colective de  munca, pentru stabilirea ordinii de prioritate la  concediere;
  e) masurile avute in vedere pentru limitarea numarului concedierilor;
  f) masurile pentru atenuarea consecintelor concedierii si 
compensatiile ce urmeaza sa fie acordate salariatilor concediati, 
conform dispozitiilor legale si/sau contractului colectiv de  munca aplicabil;
  g) data de la care sau perioada in care vor avea loc concedierile;
  h) termenul inauntrul caruia sindicatul sau, dupa caz, reprezentantii 
salariatilor pot face propuneri pentru evitarea ori diminuarea numarului
 salariatilor concediati.
  (3) Criteriile prevazute la alin. (2) 
lit. d) se aplica pentru departajarea salariatilor dupa evaluarea 
realizarii obiectivelor de performanta.
  (4) Obligatiile prevazute 
la alin. (1) si (2) se mentin indiferent daca decizia care determina 
concedierile colective este luata de catre  angajator sau de o intreprindere care detine controlul asupra angajatorului.
  (5) in situatia in care decizia care determina concedierile colective 
este luata de o intreprindere care detine controlul asupra 
angajatorului, acesta nu se poate prevala, in nerespectarea obligatiilor
 prevazute la alin. (1) si (2), de faptul ca intreprinderea respectiva 
nu i-a furnizat informatiile necesare.
  
  Art. 70. - 
Angajatorul are obligatia sa comunice o copie a notificarii prevazute la
 art. 69 alin. (2) inspectoratului teritorial de  munca si agentiei teritoriale de ocupare a fortei de  munca la aceeasi data la care a comunicat-o sindicatului sau, dupa caz, reprezentantilor salariatilor.
  
  Art. 71. - (1) Sindicatul sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor 
pot propune angajatorului masuri in vederea evitarii concedierilor ori 
diminuarii numarului salariatilor concediati, intr-un termen de 10 zile 
calendaristice de la data primirii notificarii.
  (2) Angajatorul are
 obligatia de a raspunde in scris si motivat la propunerile formulate 
potrivit prevederilor alin. (1), in termen de 5 zile calendaristice de 
la primirea acestora.
  
  Art. 72. - (1) in situatia in care, 
ulterior consultarilor cu sindicatul sau reprezentantii salariatilor, 
potrivit prevederilor art. 69 si 71, angajatorul decide aplicarea 
masurii de  concediere colectiva, acesta are obligatia de a notifica in scris inspectoratul teritorial de  munca si agentia teritoriala de ocupare a fortei de  munca, cu cel putin 30 de zile calendaristice anterioare datei emiterii deciziilor de  concediere.
  (2) Notificarea prevazuta la alin. (1) trebuie sa cuprinda toate informatiile relevante cu privire la intentia de  concediere
 colectiva, prevazute la art. 69 alin. (2), precum si rezultatele 
consultarilor cu sindicatul sau reprezentantii salariatilor, prevazute 
la art. 69 alin. (1) si art. 71, in special motivele concedierilor, 
numarul total al salariatilor, numarul salariatilor afectati de  concediere si data de la care sau perioada in care vor avea loc aceste concedieri.
  (3) Angajatorul are obligatia sa comunice o copie a notificarii 
prevazute la alin. (1) sindicatului sau reprezentantilor salariatilor, 
la aceeasi data la care a comunicat-o inspectoratului teritorial de  munca si agentiei teritoriale de ocupare a fortei de  munca.
  (4) Sindicatul sau reprezentantii salariatilor pot transmite eventuale puncte de vedere inspectoratului teritorial de  munca.
  (5) La solicitarea motivata a oricareia dintre parti, inspectoratul teritorial de  munca, cu avizul agentiei teritoriale de ocupare a fortei de  munca,
 poate dispune reducerea perioadei prevazute la alin. (1), fara a aduce 
atingere drepturilor individuale cu privire la perioada de preaviz.
  (6) Inspectoratul teritorial de  munca
 are obligatia de a informa in termen de 3 zile lucratoare angajatorul 
si sindicatul sau reprezentantii salariatilor, dupa caz, asupra 
reducerii sau prelungirii perioadei prevazute la alin. (1), precum si cu
 privire la motivele care au stat la baza acestei  decizii.
  
  Art. 73. - (1) in perioada prevazuta la art. 72 alin. (1), agentia teritoriala de ocupare a fortei de  munca
 trebuie sa caute solutii la problemele ridicate de concedierile 
colective preconizate si sa le comunice in timp util angajatorului si 
sindicatului ori, dupa caz, reprezentantilor salariatilor.
  (2) La solicitarea motivata a oricareia dintre parti, inspectoratul teritorial de  munca, cu consultarea agentiei teritoriale de ocupare a fortei de  munca, poate dispune amanarea momentului emiterii deciziilor de  concediere
 cu maximum 10 zile calendaristice, in cazul in care aspectele legate de
 concedierea colectiva avuta in vedere nu pot fi solutionate pana la 
data stabilita in notificarea de  concediere colectiva prevazuta la art. 72 alin. (1) ca fiind data emiterii deciziilor de  concediere.
  (3) Inspectoratul teritorial de  munca
 are obligatia de a informa in scris angajatorul si sindicatul sau 
reprezentantii salariatilor, dupa caz, asupra amanarii momentului 
emiterii deciziilor de  concediere, precum si despre motivele care au stat la baza acestei  decizii, inainte de expirarea perioadei initiale prevazute la art. 72 alin. (1).
  
  Art. 74. - (1) in termen de 45 de zile calendaristice de la data concedierii, salariatul concediat prin  concediere
 colectiva are dreptul de a fi reangajat cu prioritate pe postul 
reinfiintat in aceeasi activitate, fara examen, concurs sau perioada de 
proba.
  (2) in situatia in care in perioada prevazuta la alin. (1) 
se reiau aceleasi activitati, angajatorul va transmite salariatilor care
 au fost concediati de pe posturile a caror activitate este reluata in 
aceleasi conditii de competenta profesionala o comunicare scrisa, prin 
care sunt informati asupra reluarii activitatii.
  (3) Salariatii au 
la dispozitie un termen de maximum 5 zile calendaristice de la data 
comunicarii angajatorului, prevazuta la alin. (2), pentru a-si manifesta
 in scris consimtamantul cu privire la locul de  munca oferit.
  (4) in situatia in care salariatii care au dreptul de a fi reangajati 
potrivit alin. (2) nu isi manifesta in scris consimtamantul in termenul 
prevazut la alin. (3) sau refuza locul de  munca oferit, angajatorul poate face noi incadrari pe locurile de  munca ramase vacante.
  (5) Prevederile art. 68-73 nu se aplica salariatilor din institutiile publice si autoritatile publice.
  (6) Prevederile art. 68-73 nu se aplica in cazul contractelor individuale de  munca
 incheiate pe durata determinata, cu exceptia cazurilor in care aceste 
concedieri au loc inainte de data expirarii acestor contracte.
  
  
  SECtIUNEA 6
  Dreptul la preaviz
  
  Art. 75. - (1) Persoanele concediate in temeiul art. 61 lit. c) si d),
 al art. 65 si 66 beneficiaza de dreptul la un preaviz ce nu poate fi 
mai mic de 20 de zile lucratoare.
  (2) Fac exceptie de la 
prevederile alin. (1) persoanele concediate in temeiul art. 61 lit. d), 
care se afla in perioada de proba.
  (3) in situatia in care in perioada de preaviz contractul individual de  munca este suspendat, termenul de preaviz va fi suspendat corespunzator, cu exceptia cazului prevazut la art. 51 alin. (2).
  
  Art. 76. - Decizia de  concediere se comunica salariatului in scris si trebuie sa contina in mod obligatoriu:
  a) motivele care determina concedierea;
  b) durata preavizului;
  c) criteriile de stabilire a ordinii de prioritati, conform art. 69 alin. (2) lit. d), numai in cazul concedierilor colective;
  d) lista tuturor locurilor de  munca disponibile in unitate si termenul in care salariatii urmeaza sa opteze pentru a ocupa un loc de  munca vacant, in conditiile art. 64.
  Art. 77. - Decizia de  concediere produce efecte de la data comunicarii ei salariatului.
  
  
  
  SECtIUNEA 7
  Controlul si sanctionarea concedierilor nelegale
  
  Art. 78. - Concedierea dispusa cu nerespectarea procedurii prevazute de lege este lovita de nulitate absoluta.
  
  Art. 79. - in caz de conflict de  munca angajatorul nu poate invoca in fata instantei alte motive de fapt sau de drept decat cele precizate in decizia de  concediere.
  
  Art. 80. - (1) in cazul in care concedierea a fost efectuata in mod 
netemeinic sau nelegal, instanta va dispune anularea ei si va obliga 
angajatorul la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, 
majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi 
beneficiat salariatul.
  (2) La solicitarea salariatului instanta 
care a dispus anularea concedierii va repune partile in situatia 
anterioara emiterii actului de  concediere.
  (3) in cazul in care salariatul nu solicita repunerea in situatia anterioara emiterii actului de  concediere, contractul individual de  munca va inceta de drept la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti.
  
  SECtIUNEA 8
  Demisia
  
  Art. 81. - (1) Prin demisie se intelege actul unilateral de vointa a 
salariatului care, printr-o notificare scrisa, comunica angajatorului 
incetarea contractului individual de  munca, dupa implinirea unui termen de preaviz.
  (2) Angajatorul este obligat sa inregistreze demisia salariatului. 
Refuzul angajatorului de a inregistra demisia da dreptul salariatului de
 a face dovada acesteia prin orice mijloace de proba.
  (3) Salariatul are dreptul de a nu motiva demisia.
  (4) Termenul de preaviz este cel convenit de parti in contractul individual de  munca sau, dupa caz, cel prevazut in contractele colective de  munca
 aplicabile si nu poate fi mai mare de 20 de zile lucratoare pentru 
salariatii cu functii de executie, respectiv mai mare de 45 de zile 
lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere.
  (5) Pe durata preavizului contractul individual de  munca continua sa isi produca toate efectele.
  (6) in situatia in care in perioada de preaviz contractul individual de  munca este suspendat, termenul de preaviz va fi suspendat corespunzator.
  (7) Contractul individual de  munca inceteaza la data expirarii termenului de preaviz sau la data renuntarii totale ori partiale de catre  angajator la termenul respectiv.
  (8) Salariatul poate demisiona fara preaviz daca angajatorul nu isi 
indeplineste obligatiile asumate prin contractul individual de  munca.
  
  
  
  
  
  CAPITOLUL VI
  Contractul individual de  munca pe durata determinata
  
  Art. 82. - (1) Prin derogare de la regula prevazuta la art. 12 alin. 
(1), angajatorii au posibilitatea de a angaja, in cazurile si in 
conditiile prezentului cod, personal salariat cu contract individual de 
 munca pe durata determinata.
  (2) Contractul individual de  munca pe durata determinata se poate incheia numai in forma scrisa, cu precizarea expresa a duratei pentru care se incheie.
  (3) Contractul individual de  munca
 pe durata determinata poate fi prelungit, in conditiile prevazute la 
art. 83, si dupa expirarea termenului initial, cu acordul scris al 
partilor, pentru perioada realizarii unui proiect, program sau unei 
lucrari.
  (4) intre aceleasi parti se pot incheia succesiv cel mult 3 contracte individuale de  munca pe durata determinata.
  (5) Contractele individuale de  munca pe durata determinata incheiate in termen de 3 luni de la incetarea unui contract de  munca pe durata determinata sunt considerate contracte succesive si nu pot avea o durata mai mare de 12 luni fiecare.
  
  Art. 83. - Contractul individual de  munca poate fi incheiat pentru o durata determinata numai in urmatoarele cazuri:
  a) inlocuirea unui salariat in cazul suspendarii contractului sau de  munca, cu exceptia situatiei in care acel salariat participa la greva;
  b) cresterea si/sau modificarea temporara a structurii activitatii angajatorului;
  c) desfasurarea unor activitati cu caracter sezonier;
  d) in situatia in care este incheiat in temeiul unor dispozitii legale
 emise cu scopul de a favoriza temporar anumite categorii de persoane 
fara loc de  munca;
  e) angajarea unei persoane care, in termen de 5 ani de la data 
angajarii, indeplineste conditiile de pensionare pentru limita de 
varsta;
  f) ocuparea unei functii eligibile in cadrul organizatiilor
 sindicale, patronale sau al organizatiilor neguvernamentale, pe 
perioada mandatului;
  g) angajarea pensionarilor care, in conditiile legii, pot cumula pensia cu salariul;
  h) in alte cazuri prevazute expres de legi speciale ori pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte sau programe.
  
  Art. 84. - (1) Contractul individual de  munca pe durata determinata nu poate fi
  incheiat pe o perioada mai mare de 36 de luni.
  (2) in cazul in care contractul individual de  munca pe durata determinata este incheiat pentru a inlocui un salariat al carui contract individual de  munca
 este suspendat, durata contractului va expira la momentul incetarii 
motivelor ce au determinat suspendarea contractului individual de  munca al salariatului titular.
  
  Art. 85. - Salariatul incadrat cu contract individual de  munca pe durata determinata poate fi supus unei perioade de proba, care nu va depasi:
  a) 5 zile lucratoare pentru o durata a contractului individual de  munca mai mica de 3 luni;
  b) 15 zile lucratoare pentru o durata a contractului individual de  munca cuprinsa intre 3 si 6 luni;
  c) 30 de zile lucratoare pentru o durata a contractului individual de  munca mai mare de 6 luni;
  d) 45 de zile lucratoare in cazul salariatilor incadrati in functii de
 conducere, pentru o durata a contractului individual de  munca mai mare de 6 luni.
  
  Art. 86. - (1) Angajatorii sunt obligati sa informeze salariatii angajati cu contract individual de  munca pe durata determinata despre locurile de  munca
 vacante sau care vor deveni vacante, corespunzatoare pregatirii lor 
profesionale, si sa le asigure accesul la aceste locuri de  munca in conditii egale cu cele ale salariatilor angajati cu contract individual de  munca pe perioada nedeterminata. Aceasta informare se face printr-un anunt afisat la sediul angajatorului.
  (2) O copie a anuntului prevazut la alin. (1) se transmite de indata sindicatului sau reprezentantilor salariatilor.
  
  Art. 87. - (1) Referitor la conditiile de  angajare si de  munca, salariatii cu contract individual de  munca
 pe durata determinata nu vor fi tratati mai putin favorabil decat 
salariatii permanenti comparabili, numai pe motivul duratei contractului
 individual de  munca, cu exceptia cazurilor in care tratamentul diferit este justificat de motive obiective.
  (2) in sensul alin. (1), salariatul permanent comparabil reprezinta salariatul al carui contract individual de  munca
 este incheiat pe durata nedeterminata si care desfasoara aceeasi 
activitate sau una similara, in aceeasi unitate, avandu-se in vedere 
calificarea/aptitudinile profesionale.
  (3) Atunci cand nu exista un salariat cu contract individual de  munca incheiat pe durata nedeterminata comparabil in aceeasi unitate, se au in vedere dispozitiile din contractul colectiv de  munca aplicabil sau, in lipsa acestuia, reglementarile legale in domeniu.
  
  CAPITOLUL VII
  Munca prin agent de  munca temporara
  
  Art. 88. - (1) Munca prin agent de  munca temporara este  munca prestata de un salariat temporar care a incheiat un contract de  munca temporara cu un agent de  munca
 temporara si care este pus la dispozitia utilizatorului pentru a lucra 
temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma.
  (2) Salariatul temporar este persoana care a incheiat un contract de  munca temporara cu un agent de  munca
 temporara, in vederea punerii sale la dispozitia unui utilizator pentru
 a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma.
  (3) Agentul de  munca temporara este persoana juridica, autorizata de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, care incheie contracte de  munca
 temporara cu salariati temporari, pentru a-i pune la dispozitia 
utilizatorului, pentru a lucra pe perioada stabilita de contractul de 
punere la dispozitie sub supravegherea si conducerea acestuia. 
Conditiile de functionare a agentului de  munca temporara, precum si procedura de autorizare se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
  (4) Utilizatorul este persoana fizica sau juridica pentru care si sub 
supravegherea si conducerea careia munceste temporar un salariat 
temporar pus la dispozitie de agentul de  munca temporara.
  (5) Misiunea de  munca
 temporara inseamna acea perioada in care salariatul temporar este pus 
la dispozitia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea 
si conducerea acestuia, pentru executarea unei sarcini precise si cu 
caracter temporar.
  
  Art. 89. - Un utilizator poate apela la agenti de  munca temporara pentru executarea unei sarcini precise si cu caracter temporar, cu exceptia cazului prevazut la art. 93.
  
  Art. 90. - (1) Misiunea de  munca temporara se stabileste pentru un termen care nu poate fi mai mare de 24 de luni.
  (2) Durata misiunii de  munca
 temporara poate fi prelungita pe perioade succesive care, adaugate la 
durata initiala a misiunii, nu poate conduce la depasirea unei perioade 
de 36 de luni.
  (3) Conditiile in care durata unei misiuni de  munca temporara poate fi prelungita sunt prevazute in contractul de  munca temporara sau pot face obiectul unui act aditional la acest contract.
  
  Art. 91. - (1) Agentul de  munca temporara pune la dispozitia utilizatorului un salariat  angajat prin contract de  munca temporara, in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa.
  (2) Contractul de punere la dispozitie trebuie sa cuprinda:
  a) durata misiunii;
  b) caracteristicile specifice postului, in special calificarea necesara, locul executarii misiunii si programul de lucru;
  c) conditiile concrete de  munca;
  d) echipamentele individuale de protectie si de  munca pe care salariatul temporar trebuie sa le utilizeze;
  e) orice alte servicii si facilitati in favoarea salariatului temporar;
  f) valoarea comisionului de care beneficiaza agentul de  munca temporara, precum si remuneratia la care are dreptul salariatul;
  g) conditiile in care utilizatorul poate refuza un salariat temporar pus la dispozitie de un agent de  munca temporara.
  (3) Orice clauza prin care se interzice angajarea de catre utilizator a
 salariatului temporar dupa indeplinirea misiunii este nula.
  
 
 Art. 92. - (1) Salariatii temporari au acces la toate serviciile si 
facilitatile acordate de utilizator, in aceleasi conditii ca si ceilalti
 salariati ai acestuia.
  (2) Utilizatorul este obligat sa asigure salariatului temporar dotarea cu echipamente individuale de protectie si de  munca, cu exceptia situatiei in care prin contractul de punere la dispozitie dotarea este in sarcina agentului de  munca temporara.
  
  Art. 93. - Utilizatorul nu poate beneficia de serviciile salariatului 
temporar, daca urmareste sa inlocuiasca astfel un salariat al sau al 
carui contract de  munca este suspendat ca urmare a participarii la greva.
  
  Art. 94. - (1) Contractul de  munca temporara este un contract individual de  munca ce se incheie in scris intre agentul de  munca temporara si salariatul temporar, pe durata unei misiuni.
  (2) in contractul de  munca
 temporara se precizeaza, in afara elementelor prevazute la art. 17 si 
art. 18 alin. (1), conditiile in care urmeaza sa se desfasoare misiunea,
 durata misiunii, identitatea si sediul utilizatorului, precum si 
cuantumul si modalitatile remuneratiei salariatului temporar.
  
  Art. 95. - (1) Contractul de  munca temporara se poate incheia si pentru mai multe misiuni, cu respectarea termenului prevazut la art. 90 alin. (2).
  (2) Agentul de  munca temporara poate incheia cu salariatul temporar un contract de  munca
 pe durata nedeterminata, situatie in care in perioada dintre doua 
misiuni salariatul temporar se afla la dispozitia agentului de  munca temporara.
  (3) Pentru fiecare noua misiune intre parti se incheie un contract de  munca temporara, in care vor fi precizate toate elementele prevazute la art. 94 alin. (2).
  (4) Contractul de  munca
 temporara inceteaza la terminarea misiunii pentru care a fost incheiat 
sau daca utilizatorul renunta la serviciile sale inainte de incheierea 
misiunii, in conditiile contractului de punere la dispozitie.
  
  Art. 96. - (1) Pe toata durata misiunii salariatul temporar beneficiaza de salariul platit de agentul de  munca temporara.
  (2) Salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune se stabileste prin negociere directa cu agentul de  munca temporara si nu poate fi mai mic decat salariul minim brut pe tara garantat in plata.
  (3) Agentul de  munca
 temporara este cel care retine si vireaza toate contributiile si 
impozitele datorate de salariatul temporar catre bugetele statului si 
plateste pentru acesta toate contributiile datorate in conditiile legii.
  (4) in cazul in care in termen de 15 zile calendaristice de la data la
 care obligatiile privind plata salariului si cele privind contributiile
 si impozitele au devenit scadente si exigibile, iar agentul de  munca temporara nu le executa, ele vor fi platite de utilizator, in baza solicitarii salariatului temporar.
  (5) Utilizatorul care a platit sumele datorate potrivit alin. (4) se 
subroga, pentru sumele platite, in drepturile salariatului temporar 
impotriva agentului de  munca temporara.
  
  Art. 97. - Prin contractul de  munca temporara se poate stabili o perioada de proba pentru realizarea misiunii, a carei durata nu poate fi mai mare de:
  a) doua zile lucratoare, in cazul in care contractul de  munca temporara este incheiat pentru o perioada mai mica sau egala cu o luna;
  b) 5 zile lucratoare, in cazul in care contractul de  munca temporara este incheiat pentru o perioada cuprinsa intre o luna si 3 luni;
  c) 15 zile lucratoare, in cazul in care contractul de  munca temporara este incheiat pentru o perioada cuprinsa intre 3 si 6 luni;
  d) 20 de zile lucratoare, in cazul in care contractul de  munca temporara este incheiat pentru o perioada mai mare de 6 luni;
  e) 30 de zile lucratoare, in cazul salariatilor incadrati in functii de conducere, pentru o durata a contractului de  munca temporara mai mare de 6 luni.
  
  Art. 98. - (1) Pe parcursul misiunii utilizatorul raspunde pentru asigurarea conditiilor de  munca pentru salariatul temporar, in conformitate cu legislatia in vigoare.
  (2) Utilizatorul va notifica de indata agentului de  munca temporara orice accident de  munca
 sau imbolnavire profesionala de care a luat cunostinta si a carei 
victima a fost un salariat temporar pus la dispozitie de agentul de  munca temporara.
  
  Art. 99. - (1) La incetarea misiunii salariatul temporar poate incheia cu utilizatorul un contract individual de  munca.
  (2) in cazul in care utilizatorul angajeaza, dupa o misiune, un 
salariat temporar, durata misiunii efectuate se ia in calcul la 
stabilirea drepturilor salariale, precum si a celorlalte drepturi 
prevazute de  legislatia muncii.
  
  Art. 100. - Agentul de  munca temporara care concediaza salariatul temporar inainte de termenul prevazut in contractul de  munca
 temporara, pentru alte motive decat cele disciplinare, are obligatia de
 a respecta reglementarile legale privind incetarea contractului 
individual de  munca pentru motive care nu tin de persoana salariatului.
  
  Art. 101. - Cu exceptia dispozitiilor speciale contrare, prevazute in 
prezentul capitol, dispozitiile legale, prevederile regulamentelor 
interne, precum si cele ale contractelor colective de  munca aplicabile salariatilor angajati cu contract individual de  munca pe durata nedeterminata la utilizator se aplica in egala masura si salariatilor temporari pe durata misiunii la acesta.
  
  Art. 102. - Agentii de  munca
 temporara nu percep nicio taxa salariatilor temporari in schimbul 
demersurilor in vederea recrutarii acestora de catre utilizator sau 
pentru incheierea unui contract de  munca temporara.
  
  
  
  
  
  
  
  
  CAPITOLUL VIII
  Contractul individual de  munca cu timp partial
  
  Art. 103. - Salariatul cu fractiune de norma este salariatul al carui 
numar de ore normale de lucru, calculate saptamanal sau ca medie lunara,
 este inferior numarului de ore normale de lucru al unui salariat cu 
norma intreaga comparabil.
  
  Art. 104. - (1) Angajatorul poate incadra salariati cu fractiune de norma prin contracte individuale de  munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata, denumite contracte individuale de  munca cu timp partial.
  (2) Contractul individual de  munca cu timp partial se incheie numai in forma scrisa.
  (3) Salariatul comparabil este salariatul cu norma intreaga din 
aceeasi unitate, care are acelasi tip de contract individual de  munca, presteaza aceeasi activitate sau una similara cu cea a salariatului  angajat cu contract individual de  munca cu timp partial, avandu-se in vedere si alte considerente, cum ar fi vechimea in  munca si calificarea/aptitudinile profesionale.
  (4) Atunci cand nu exista un salariat comparabil in aceeasi unitate, se au in vedere dispozitiile din contractul colectiv de  munca aplicabil sau, in lipsa acestuia, reglementarile legale in domeniu.
  
  Art. 105. - (1) Contractul individual de  munca cu timp partial cuprinde, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3), urmatoarele:
  a) durata muncii si repartizarea programului de lucru;
  b) conditiile in care se poate modifica programul de lucru;
  c) interdictia de a efectua ore suplimentare, cu exceptia cazurilor de
 forta majora sau pentru alte lucrari urgente destinate prevenirii 
producerii unor accidente ori inlaturarii consecintelor acestora.
  (2) in situatia in care intr-un contract individual de  munca
 cu timp partial nu sunt precizate elementele prevazute la alin. (1), 
contractul se considera a fi incheiat pentru norma intreaga.
  
  Art. 106. - (1) Salariatul incadrat cu contract de  munca
 cu timp partial se bucura de drepturile salariatilor cu norma intreaga,
 in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de  munca aplicabile.
  (2) Drepturile salariale se acorda proportional cu timpul efectiv 
lucrat, raportat la drepturile stabilite pentru programul normal de 
lucru.
  
  Art. 107. - (1) Angajatorul este obligat ca, in 
masura in care este posibil, sa ia in considerare cererile salariatilor 
de a se transfera fie de la un loc de  munca cu norma intreaga la unul cu fractiune de norma, fie de la un loc de  munca cu fractiune de norma la un loc de  munca cu norma intreaga sau de a-si mari programul de lucru, in cazul in care apare aceasta oportunitate.
  (2) Angajatorul este obligat sa informeze la timp cu privire la aparitia unor locuri de  munca
 cu fractiune de norma sau cu norma intreaga, pentru a facilita 
transferurile de la norma intreaga la fractiune de norma si invers. 
Aceasta informare se face printr-un anunt afisat la sediul 
angajatorului.
  (3) O copie a anuntului prevazut la alin. (2) se transmite de indata sindicatului sau reprezentantilor salariatilor.
  (4) Angajatorul asigura, in masura in care este posibil, accesul la locuri de  munca cu fractiune de norma la toate nivelurile.
  
  
  
  
  
  CAPITOLUL IX
  Munca la domiciliu
  
  Art. 108. - (1) Sunt considerati salariati cu  munca la domiciliu acei salariati care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin.
  (2) in vederea indeplinirii sarcinilor de serviciu ce le revin, salariatii cu  munca la domiciliu isi stabilesc singuri programul de lucru.
  (3) Angajatorul este in drept sa verifice activitatea salariatului cu  munca la domiciliu, in conditiile stabilite prin contractul individual de  munca.
  
  Art. 109. - Contractul individual de  munca la domiciliu se incheie numai in forma scrisa si contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3), urmatoarele:
  a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu;
  b) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze 
activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a 
controlului;
  c) obligatia angajatorului de a asigura transportul la
 si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si 
materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al 
produselor finite pe care le realizeaza.
  
  Art. 110. - (1) Salariatul cu  munca la domiciliu se bucura de toate drepturile recunoscute prin lege si prin contractele colective de  munca aplicabile salariatilor al caror loc de  munca este la sediul angajatorului.
  (2) Prin contractele colective de  munca si/sau prin contractele individuale de  munca se pot stabili si alte conditii specifice privind  munca la domiciliu, in conformitate cu legislatia in vigoare.
  
   
O pagina la indemana tuturor, unde poti sa comentezi, poti sa pui intrebari si sa primesti raspunsuri!!!
sâmbătă, 1 decembrie 2012
marți, 1 mai 2012
Regulamentul intern este actul juridic intern al angajatorului
In ceea ce priveste continutul Regulamentului Intern, va oferim detalii privind elemenele incluse in regulamentul de ordine interioara, mentionand ca Regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborat cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, prin care se stabilesc o serie de reguli, in principal disciplinare, aplicabile la locul de munca.
Notiunea folosita anterior actualului Cod al muncii era aceea de regulament de ordine interioara.
Regulamentul intern este obligatoriu pentru toti participantii la raporturile de munca ce se deruleaza in unitatea respectiva. Astfel, prevederile lui se aplica:
- salariatilor proprii;
- salariatilor detasati in unitatea respectiva;
- salariatilor care se afla in delegatie in unitatea respectiva;
- ucenicilor, care lucreaza in temeiul unui contract de ucenicie;
- insusi angajatorului care l-a elaborat.
Regulamentul intern produce efecte obligatorii. Trebuie amintit ca, intre obligatiile principale ale salariatului, prevazute in art. 39 alin. (2) din Codul muncii , se numara si aceea de a respecta prevederile cuprinse in regulamentul intern, in contractul colectiv de munca aplicabil, precum si in contractul individual de munca (lit. c). Nerespectarea oricareia dintre prevederile regulamentului intern atrage raspunderea disciplinara a salariatului. Dispozitiile regulamentului intern pot intemeia decizia de sanctionare.
Trebuie aratat ca regulamentul intern produce efecte asupra tuturor categoriilor de personal din unitate. Potrivit art. 259 din Codul muncii , regulamentul intern se aduce la cunostinta salariatilor prin grija angajatorului si isi produce efectele fata de salariati din momentul incunostintarii acestora.
Potrivit art. 257 din Codul muncii, regulamentul intern se intocmeste de catre angajator cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Mai mult, art. 226 din Codul muncii, referindu-se la atributiile reprezentantilor salariatilor, prevede ca acestia au, intre altele, dreptul sa participe la elaborarea regulamentului intern. Asadar, desi regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborarea acestuia presupune luarea in considerare si a solicitarilor salariatilor.
In elaborarea regulamentului intern, angajatorul are obligatia de consultare a sindicatului, respectiv a reprezentatilor salariatilor (art. 257 din Codul muncii ). Dupa ce regulamentul intern a fost elaborat, angajatorul are obligatia de informare a salariatilor cu privire la continutul acestuia. Ori de cate ori un nou salariat este angajat, angajatorul are obligatia de a-i aduce la cunostinta prevederile regulamentului intern aplicabil si orice modificare a regulamentului intern va putea produce efecte numai dupa ce a fost epuizata din nou procedura de informare a salariatilor.
Prin urmare regulamentul intern este un act juridic al angajatorului elaborat cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, prin care se stabilesc o serie de reguli, in principal disciplinare, aplicabile la locul de munca. Regulile difera de la o unitate la alta in functie de cum au fost statuate.
Notiunea folosita anterior actualului Cod al muncii era aceea de regulament de ordine interioara.
Regulamentul intern este obligatoriu pentru toti participantii la raporturile de munca ce se deruleaza in unitatea respectiva. Astfel, prevederile lui se aplica:
- salariatilor proprii;
- salariatilor detasati in unitatea respectiva;
- salariatilor care se afla in delegatie in unitatea respectiva;
- ucenicilor, care lucreaza in temeiul unui contract de ucenicie;
- insusi angajatorului care l-a elaborat.
Regulamentul intern produce efecte obligatorii. Trebuie amintit ca, intre obligatiile principale ale salariatului, prevazute in art. 39 alin. (2) din Codul muncii , se numara si aceea de a respecta prevederile cuprinse in regulamentul intern, in contractul colectiv de munca aplicabil, precum si in contractul individual de munca (lit. c). Nerespectarea oricareia dintre prevederile regulamentului intern atrage raspunderea disciplinara a salariatului. Dispozitiile regulamentului intern pot intemeia decizia de sanctionare.
Trebuie aratat ca regulamentul intern produce efecte asupra tuturor categoriilor de personal din unitate. Potrivit art. 259 din Codul muncii , regulamentul intern se aduce la cunostinta salariatilor prin grija angajatorului si isi produce efectele fata de salariati din momentul incunostintarii acestora.
Potrivit art. 257 din Codul muncii, regulamentul intern se intocmeste de catre angajator cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Mai mult, art. 226 din Codul muncii, referindu-se la atributiile reprezentantilor salariatilor, prevede ca acestia au, intre altele, dreptul sa participe la elaborarea regulamentului intern. Asadar, desi regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborarea acestuia presupune luarea in considerare si a solicitarilor salariatilor.
In elaborarea regulamentului intern, angajatorul are obligatia de consultare a sindicatului, respectiv a reprezentatilor salariatilor (art. 257 din Codul muncii ). Dupa ce regulamentul intern a fost elaborat, angajatorul are obligatia de informare a salariatilor cu privire la continutul acestuia. Ori de cate ori un nou salariat este angajat, angajatorul are obligatia de a-i aduce la cunostinta prevederile regulamentului intern aplicabil si orice modificare a regulamentului intern va putea produce efecte numai dupa ce a fost epuizata din nou procedura de informare a salariatilor.
Prin urmare regulamentul intern este un act juridic al angajatorului elaborat cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, prin care se stabilesc o serie de reguli, in principal disciplinare, aplicabile la locul de munca. Regulile difera de la o unitate la alta in functie de cum au fost statuate.
Util pentru angajatori: Plata prin intermediul cardurilor bancare a obligatiilor fiscale
Pentru plata electronica de catre persoanele fizice a obligatiilor fiscale catre bugetul de stat este necesar sa va creati un cont si sa va autentificati pe site-ul www.ghiseul.ro, unde puteti ajunge direct sau prin redirectionare de pe site-ul www.anaf.ro.
Persoanele fizice pot achita on-line, la bugetul de stat, prin intermediul cardurilor bancare, obligatiile fiscale reprezentand impozit pe venit, plati anticipate cu titlul de impozit, regularizari aferente impozitului pe venit si obligatii fiscale accesorii aferente acestora, pentru urmatoarele categorii de venituri:
- venituri din activitati comerciale: veniturile din fapte de comert, din prestari de servicii, altele decat cele din desfasurarea unei profesii libere, precum si din practicarea unei meserii. Obligatia de plata revine persoanei fizice beneficiare de venit. Persoanele fizice pot achita:
- Plati anticipate stabilite de organul fiscal prin decizia de impunere privind platile anticipate;
acestea se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru a anului de realizare a venitului.
- Diferente de impozit (stabilite in plus) stabilite de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate datorate; acestea se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.
- venituri din profesii libere: veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.
Obligatia de plata revine persoanei fizice beneficiare de venit. Persoanele fizice pot achita:
- Plati anticipate stabilite de organul fiscal prin decizia de impunere privind platile anticipate;
acestea se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru a anului de realizare a venitului.
- Diferente de impozit (stabilite in plus) stabilite de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate datorate; acestea se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.
- venituri din drepturi de proprietate intelectuala: veniturile care provin din brevete de inventie, desene si modele, mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.
Obligatia de plata revine persoanei fizice beneficiare de venit.
Persoanele fizice pot achita:
- Plati anticipate: se retin si se vireaza prin stopaj la sursa de catre platitorul de venit (10%).
Contribuabilul nu are obligatii privind platile anticipate.
- Diferente de impozit (stabilite in plus) - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate datorate, stabilite prin stopaj la sursa de catre platitorul de venit; se platesc de catre persoana fizica beneficiara de venit, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.
- venituri din cedarea folosintei bunurilor: veniturile provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente.
Obligatia de plata revine persoanei fizice beneficiare de venit. Persoanele fizice pot achita:
- Plati anticipate - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere privind platile anticipate; se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru a anului de realizare a venitului.
Pentru veniturile din arendare, nu se datoreaza plati anticipate.
- Diferente de impozit (stabilite in plus) - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate datorate; se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.
- castiguri din transferul titlurilor de valoare: castiguri realizate de persoanele fizice ca urmare a tranzactionarii titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise.
Pentru aceste titluri de valoare, persoanele fizice au obligatia calcularii castigului net anual, pe
baza declaratiei privind venitul realizat. Reprezinta titlu de valoare orice valori mobiliare, titluri de participare la un fond deschis de investitii sau alt instrument financiar, calificat astfel de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si partile sociale.
Persoanele fizice pot achita:
- Plati anticipate: se retin si se vireaza de catre platitorul de venit (1%). Contribuabilul nu are obligatii privind platile anticipate.
- Diferente de impozit (stabilite in plus) - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate retinute prin stopaj la sursa de catre platitorul de venit; se platesc de persoana fizica beneficiara de venit, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.
- venituri din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract: diferentele de curs favorabile rezultate din aceste operatiuni, in momentul incheierii operatiunii si evidentierii in contul clientului. Castigul net anual se calculeaza pe baza declaratiei privind venitul realizat, ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului respectiv din astfel de
operatiuni.
Persoanele fizice pot achita:
- Plati anticipate - se retin si se vireaza prin stopaj la sursa de catre platitorul de venit (1%).
Contribuabilul nu are obligatii privind platile anticipate.
- se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului
anual cu platile anticipate retinute prin stopaj la sursa de catre platitorul de venit; se platesc de persoana fizica beneficiara de venit, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.
- venituri din activitati agricole: veniturile obtinute din urmatoarele activitati:
a) cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, in sere si solarii special destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat;
b) cultivarea si valorificarea arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor;
c) exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si altele asemenea.
Obligatiile de plata revin persoanei fizice beneficiare de venit.
Persoana fizica achita:
- Plati anticipate - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere privind platile anticipate;
A. Venit net determinat pe baza normelor de venit - platile anticipate se efectueaza in 2 rate egale, pana la data de 1 septembrie, inclusiv si respectiv 15 noiembrie, inclusiv a anului de realizare a venitului.
B. Venit net determinat in sistem real - platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru a anului de realizare a venitului.
- Diferente de impozit (stabilite in plus) - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate datorate; se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.
- venituri din transferul proprietatii imobiliare din patrimoniul personal:
veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii, asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, in cazul in care transferul dreptului de proprietate sau al dezmembramintelor acestuia, se realizeaza prin alta procedura decat cea notariala: hotarare judecatoreasca sau prin alta procedura de transfer. Impozitul se calculeaza de catre organul fiscal competent. Obligatiile de plata revin persoanei fizice beneficiare de venit.
Impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, stabilit de organul fiscal prin decizia de impunere, se plateste de persoana fizica, beneficiara a venitului, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.
- venituri din salarii pentru care angajatii au obligatia stabilirii, declararii si platii impozitului pe venit
Veniturile din salarii pentru care angajatii au obligatia stabilirii, declararii si platii impozitului pe venit: veniturile obtinute de persoanele fizice care isi desfasoara activitatea in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii din strainatate, precum si veniturile obtinute de persoanele fizice romane care obtin venituri din salarii, ca urmare a activitatii desfasurate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania (platitorul nu a optat pentru retinerea si plata impozitului pe venitul din salarii si depunerea fiselor fiscale).
Obligatiile de plata revin persoanei fizice beneficiare de venit (angajatului). Persoanele fizice au obligatia declararii si platii impozitului lunar la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care s-a realizat venitul. Celelalte impozite, taxe si contributii datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, stabilite pe codul de inregistrare al activitatii desfasurate, nu se platesc prin intermediul cardurilor bancare.
Baza de calcul si plafonul pentru indemnizatia de concediu medical
Intrebare:
Care este baza de calcul al indemnizatiei de concediu medical, conform art 10, alin. (1) din O.U.G. nr. 158/2005 pentru urmatoarea speta (avand in vederea plafonarea la 12 salarii minime brute):
Concediu medical: in luna martie 2012
Luna                    Salariu brut        Nr. zile lucrate
septembrie 2011       1311                  16
octombrie 2011          1779                  17
noiembrie 2011          2244                  22
decembrie 2011         2244                  21
ianuarie 2012              2349                 21
februarie 2012             2239                 21
Raspuns:
Indemnizatiile aferente concediilor medicale se calculeaza dupa urmatoarele reguli:
I. Se constituie baza de calcul din ultimele 6 luni inaintea lunii de acordare a concediului medical. Se stabileste numarul de zile lucrate pentru care s-a calculat CCIASS. Se totalizeaza numarul zilelor identificate in cele 6 luni luate in calcul.
II. Se totalizeaza veniturile persoanei pentru cele 6 luni luate in calcul.
III. Se calculeaza media zilnica a veniturilor impartind totalul veniturilor la numarul total de zile stabilit la punctul I.
IV. Se calculeaza indemnizatia propriu-zisa inmultind media zilnica de la pct. III cu numarul de zile lucratoare din perioada de concediu medical, la care se aplica procentul stabilit pentru tipul de concediu. Pentru codul 14 - Neoplazii, SIDA procentul este 100%.
Conform art. 10 alin. (1) din O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, baza de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate se determina ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, pe baza carora se calculeaza contributia pentru concedii si indemnizatii.
Asadar, veniturile din care se constituie baza de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate sunt limitate la 12 salarii minime brute pe tara, lunar.
In anul 2011 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna, a fost de 670 lei lunar conform art. (1) din H.G. nr. 1193/2010. In aceasta perioada, la stabilirea bazei de calcul al indemnizatiei, venitul lunar luat in considerare nu poate depasi suma de 8.040 lei/luna (12 x 670).
Incepand cu data de 1 ianuarie 2012, conform art. 1 din H.G. nr. 1225/2011, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este de 700 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore in medie pe luna in anul 2012, reprezentand 4,13 lei/ora. In consecinta, venitul lunar luat in considerare la stabilirea bazei de calcul al indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate nu poate depasi suma de 8.400 lei (12 x 700 lei).
In cazul prezentat situatia este urmatoarea:
Luna                           Venit brut        Nr. zile
septembrie 2011         1.311            16
octombrie 2011            1.779            17
noiembrie 2011            2.244            22
decembrie 2011           2.244            21
ianuarie 2012                2.349            21
februarie 2012               2.239            21
Total:                              12.166            118
Media zilnica a bazei de calcul a indemnizatiei = 12.166 : 118 = 103,1 lei
Abonați-vă la:
Comentarii (Atom)