Acest dosar cuprinde cel putin urmatoarele documente:
– actele necesare angajarii,
– contractul individual de munca,
– actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca,
– acte de studii/certificate de calificare,
– orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registru.
Care sunt insa actele necesare angajarii? Cum ne ajuta ele la derularea ulterioara a contractului individual de munca?
O parte dintre aceste acte sunt general obligatorii, altele sunt
necesare numai pentru anumite posturi, in timp ce altele sunt
facultative. Unele trebuie pretinse la angajarea oricarui salariat, in
timp ce altele vor fi solicitate numai in cazuri speciale. In cele ce
urmeaza realizam o prezentare a actelor necesare la
angajare, pe care le puteti indosaria la angajarea unui salariat.
1. Buletinul de identitate sau cartea de identitate
OUG 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de
identitate ale cetatenilor romani, republicata in Monitorul Oficial nr.
719 din 12 octombrie 2011, constituie cadrul juridic care reglementeaza
evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor
romani.
Dupa caz, se vor depune, de asemenea, copii dupa certificatul de nastere
si certificatul de casatorie. Vor fi depuse acte doveditoare ale
persoanelor aflate in intretinere (daca este vorba despre functia de
baza).
2. Autorizatia de munca In cazul in care persoana care urmeaza sa fie
angajata
nu este cetatean roman, va trebui sa prezinte autorizatia de munca,
obtinuta in conditiile OUG 56/2007 privind incadrarea in munca si
detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei, publicata in Monitorul
Oficial nr. 424 din 26 iunie 2007, aprobata prin Legea 134/2008 .
Autorizatia de munca este documentul oficial, eliberat in conditiile
legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca sau detasat
in Romania la un singur
angajator.
De semnalat faptul ca anumite categorii de straini nu necesita
autorizare, cum ar fi strainii care sunt membri de familie cu romani (de
exemplu casatoriti). Mentionam ca aceasta exceptie nu este avuta in
vedere de actuala aplicatie ReviSal, care pretinde automat inregistrarea
numarului de autorizatie daca persoana
angajata este un cetatean strain, indiferent de situatia in care acesta – prin exceptie – nu are nevoie de ea.
3. Adeverinta de la angajatorul precedent
Aceasta adeverinta este eliberata de catre angajatorul precedent pe
baza inregistrarilor facute in Registrul de evidenta a salariatilor.
Refuzul acestuia de a-i elibera salariatului (respectiv fostului
salariat) copii ale documentelor existente in dosarul personal sau ale
paginilor din registrul electronic constituie contraventie si se
sanctioneaza cu amenda de la 300 la 1.000 lei, potrivit art. 260 alin.
(1) lit. b) Codul muncii si art. 9 lit. h) din HG 500/2011 privind
registrul general de evidenta a salariatilor, publicata in Monitorul
Oficial nr. 372 din 27 mai 2011.
In functie de perioada lucrata, distingem:
– dovada activitatii desfasurate pana la 1 ianuarie 2011 se face cu
carnetul de munca. In practica, pentru cazurile in care nu mai existau
carnete de munca (deoarece nu s-au mai tiparit) au fost acceptate si
adeverinte de vechime eliberate de angajatori si certificate de
inspectoratul teritorial de munca;
– adeverinta eliberata de catre
angajator pentru activitatea prestata dupa data de 1 ianuarie 2011. Potrivit art. 34 alin. (5) din Codul muncii , aceasta va cuprinde:
a) activitatea desfasurata de catre salariat;
b) durata activitatii;
c) salariul;
d) vechimea in munca, in meserie si in specialitate.
4. Curriculum vitae
Dupa modelul comun european pentru Curriculum Vitae redactat potrivit
HG 1.021/2004, publicata in Monitorul Oficial nr. 633 din 13 iulie 2004.
Scopul acestui model consta in sporirea transparentei si exactitatii
informatiilor existente pe piata fortei de munca si alinierea
legislatiei romane la reglementarile comunitare in domeniu. Modelul
comun european de curriculum vitae cuprinde urmatoarele categorii de
informatii:
a) informatii cu caracter personal, limbi straine cunoscute, experienta profesionala si studiile urmate;
b) alte aptitudini ale persoanei, in special aptitudini tehnice, organizatorice, artistice si sociale;
c) informatii suplimentare care pot fi mentionate in CV sau intr-o anexa a acestuia.
In principiu, daca salariatul va prezinta documente false sau incorect
redactate, din care rezulta ca are anumite abilitati, indemanari,
performante, studii sau experienta, de care in realitate nu beneficiaza,
veti putea anula ulterior contractul de munca aratand ca, daca ati fi
cunoscut adevarul, nu l-ati fi
angajat.
5. Recomandari de la fostul loc de munca
Aceasta modalitate de verificare a candidatului este foarte utilizata
si va deveni din ce in ce mai necesara, de vreme ce nu se mai
completeaza carnete de munca. Candidatul nu va mai prezinta un carnet de
munca, din care sa decurga clar toate evenimentele si incidentele
fostului angajament. De aceea, este bine sa ii pretindeti, daca a mai
lucrat, o recomandare de la fostul loc de munca sau, chiar daca nu a mai
lucrat, de la profesori ai unitatii de invatamant absolvite. Fireste,
aceste recomandari vor fi analizate prin corelare cu celelalte
modalitati de verificare a aptitudinilor profesionale. Uneori ele nu
exprima realitatea, iar alteori candidatul nici nu poate cere referinte
de la angajatorul anterior mai inainte de a fi sigur ca va fi
angajat
(atunci cand nu doreste sa-si dezvaluie intentiile de a parasi firma).
Referintele din partea institutiilor de invatamant absolvite de catre
candidati nu ofera nici ele o valabilitate ridicata: studentii excelenti
nu sunt in mod necesar la fel de buni angajati.
Potrivit
art. 29 alin. (4) din Codul muncii : angajatorul poate cere informatii
in legatura cu persoana care solicita angajarea de la fostii sai
angajatori, dar numai cu privire la functiile indeplinite si la durata
angajarii si numai cu incunostintarea prealabila a celui in cauza.
6. Acte de studii, certificate de calificare
Angajatorul va putea solicita diplome de studii liceale, postliceale,
universitare, postuniversitare, doctorat, scoli de arte si meserii etc.
Distingem aici intre ipoteza in care, prin lege, nu se poate ocupa un
anumit post decat daca salariatul a absolvit anumite cursuri si ipoteza
in care nu exista o astfel de obligatie legala, dar angajatorul solicita
totusi ca ocupantul postului in discutie sa fie absolventul anumitor
cursuri.
Exemplu Pentru ocuparea postului 211206 asistent
meteorolog, nivelul de instruire prevazut in Clasificarea Ocupatiilor
din Romania este 4 (studii superioare). Este asadar interzisa angajarea
pe acest post a unei persoane care nu prezinta actele doveditoare de
studii superioare.
Daca insa angajatorul solicita diplome
atestand cunoasterea unei limbi straine, independent de nivelul de
studii prevazut in COR, angajarea este legala, dar salariatul va putea
fi concediat pentru necorespundere profesionala daca se va dovedi ca, in
fapt, nu cunoaste limba straina in discutie.
7. Avize, autorizatii, atestari In functie de postul ocupat, se vor solicita avize, autorizatii, atestari necesare pentru exercitarea meseriei sau profesiei.
Exemplu Atestatul de traducator, necesar pentru ocuparea acestui post,
se obtine in baza examenului pentru acordarea certificatului de
traducator in si din limbi straine. Un astfel de examen se poate
sustine, spre exemplu, la Centrul de Pregatire Profesionala in Cultura
din Bucuresti, Str. Toamnei nr. 103, Bucuresti.
Retragerea
ulterioara a acestor avize sau atestari de catre autoritatile sau
organismele competente va antrena incetarea de drept a contractului
individual de munca, potrivit art. 56 lit. g) din Codul muncii .
Daca aceste avize, autorizatii sau atestari sunt suspendate,
salariatul are la dispozitie 6 luni pentru a le reinnoi. In intervalul
respectiv, si contractul de munca este suspendat. La finele termenului
de 6 luni, contractul de munca va inceta de drept, daca avizele,
atestatele sau autorizatiile in discutie nu au fost reinnoite. Temeiul
acestei incetari de drept il constituie art. 50 lit. h) din Codul muncii
.
8. Certificatul medical Examenul medical la angajarea in munca este obligatoriu. In lipsa acestuia, contractul individual de munca este nul.
Examenul medical stabileste aptitudinea in munca pentru postul si
locul de munca unde persoana urmeaza sa se angajeze, avand totodata si
rolul de a proteja salariatii firmei, prin eliminarea pericolului
imbolnavirii acestora.
In cazul in care persoana ce urmeaza
sa se angajeze nu corespunde din punct de vedere medical postului,
aceasta va fi consiliata in alegerea altui loc de munca. Medicul de
medicina a muncii va preciza ca locul de munca sau meseria propusa nu
sunt contraindicate din punct de vedere medical viitorului
angajat.
Angajatorul va intocmi Dosarul medical al salariatului. Acesta se completeaza de
angajator
cu datele viitorului salariat si cu riscurile postului si i se
inmaneaza acestuia pentru a se prezenta la medicul de medicina a muncii.
Medicul de medicina a muncii stabileste ce investigatii medicale se fac
(in functie de post) si apoi completeaza Fisa de aptitudine cu
apt/inapt pentru postul respectiv. Dosarul medical ramane la medicul de
medicina a muncii, iar un exemplar din Fisa de aptitudine merge la
angajator si se ataseaza dosarului de personal al salariatului.
HG 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor, publicata in
Monitorul Oficial nr. 332 din 17 mai 2007, prevede ca examenul medical
al lucratorilor la angajarea in munca stabileste aptitudinea/aptitudinea
conditionata/inaptitudinea permanenta sau temporara in munca pentru
profesia/functia si locul de munca in care angajatorul ii va desemna sa
lucreze privind:
a) compatibilitatea/incompatibilitatea dintre eventualele afectiuni prezente in momentul examinarii si viitorul loc de munca;
b) existenta/inexistenta unei afectiuni ce pune in pericol sanatatea
si securitatea celorlalti lucratori de la acelasi loc de munca;
c)
existenta/inexistenta unei afectiuni ce pune in pericol securitatea
unitatii si/sau calitatea produselor realizate sau a serviciilor
prestate;
d) existenta/inexistenta unui risc pentru sanatatea populatiei careia ii asigura servicii.
In functie de rezultatul examenului medical la angajarea in munca, medicul de medicina a muncii poate face propuneri pentru:
a) adaptarea postului de munca la caracteristicile anatomice,
fiziologice, psihologice si la starea de sanatate a lucratorului;
b) indrumarea persoanei care urmeaza a fi
angajata catre alte locuri de munca;
c) includerea in circuitul informational si operational din sistemul
sanitar a acelor persoane care necesita o supraveghere medicala
deosebita.
9. Cazierul judiciar
Pentru anumite posturi este necesara prezentarea cazierului judiciar,
eliberat potrivit Legii 290/2004 privind cazierul judiciar, republicata
in Monitorul Oficial nr. 777 din 13 noiembrie 2009.
Exemplu
Cazierul judiciar este necesar, spre exemplu, la angajarea
gestionarilor. Astfel, Legea 22/1969 privind angajarea gestionarilor,
constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea
bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice,
cu modificarile si completarile ulterioare, impune obligativitatea
cazierului la angajarea acestei categorii de personal.
Cazierul judiciar se va elibera in formatul aprobat prin HG 345/2010
pentru aprobarea modelelor formularelor-tip folosite in activitatea de
cazier judiciar.
Persoana care doreste eliberarea unui certificat
de cazier judiciar se va adresa organelor de politie de la locul de
nastere sau de domiciliu si trebuie sa aiba asupra sa:
- actul de identitate (buletin de identitate/carte de identitate ori carte de identitate provizorie);
- timbrul fiscal, in valoare de 2 lei;
- taxa de 10 lei.
10. Repartitia AJOFM
Potrivit art. 113 lit. a) din Legea 76/2002 privind sistemul
asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca,
angajatorii au obligatia de a comunica AJOFM toate locurile de munca
vacante, in termen de 5 zile lucratoare de la vacantarea acestora.
Neindeplinirea acestei obligatii atrage posibilitatea obligarii
angajatorului la plata unei amenzi contraventionale de la 3.000 la 5.000
lei.
In vederea angajarii unei persoane provenind din
randurile somerilor, angajatorul va inainta Agentiei Judetene de Ocupare
a Fortei de Munca o cerere de repartitie.
In baza acestei
cereri, AJOFM va elibera o repartitie. Dispozitia de repartizare se
elibereaza numai persoanelor in cautarea unui loc de munca inregistrate
in evidenta agentiei pentru ocuparea fortei de munca. Pentru
inregistrare, persoana in cautare de loc de munca trebuie sa prezinte
buletinul/cartea de identitate (copie si original), actele de studii si
de calificare, carnetul de munca, in cazul persoanelor provenite din
munca si adeverinta medicala din care sa rezulte ca este apta de munca
sau ca are eventuale restrictii medicale.
Angajatorii care
incadreaza in munca persoane din randul beneficiarilor de indemnizatie
de somaj au obligatia de a anunta in termen de 3 zile agentia pentru
ocuparea fortei de munca.
11. Nota de lichidare
Nota de lichidare reprezinta un document din care rezulta situatia
debitelor la angajatorul precedent (daca persoana a mai fost angajata).
Este posibil ca persoana sa continue raportul de munca, in cumul de
functii, cu angajatorul in raport cu care are datorii. Dar daca acest
raport de munca a luat sfarsit la angajarea in noua firma, nota de
lichidare se poate dovedi utila. Mentionam insa ca acest act nu este in
prezent expres cerut de lege.
Exemplu
Potrivit art. 274 din Codul muncii , in cazul in care contractul
individual de munca inceteaza inainte ca salariatul sa-l fi despagubit
pe
angajator, si cel in cauza se angajeaza la un alt
angajator sau devine functionar public, retinerile din salariu se fac de catre noul
angajator
sau noua institutie ori autoritate publica, dupa caz, pe baza titlului
executoriu transmis in acest scop de catre angajatorul pagubit.
Inca de la incadrarea in munca veti lua cunostinta de astfel de
situatii si veti putea opera retinerile din salariu, necesare acoperirii
prejudiciului pe care l-a savarsit noul dvs. salariat angajatorului
anterior.
12. Declaratie privind faptul ca nu a desfasurat activitati de politie politica
Pentru anumite posturi (cu deosebire pentru functionarii publici) se
solicita o declaratie pe propria raspundere sau adeverinta care sa
ateste ca respectivul candidat nu a desfasurat activitati de politie
politica.