Cati lucratori desemnati trebuie sa desemneze un angajator intr-o intreprindere cu 150 de salariati?
Daca se va desemna mai mult de un lucrator desemnat, este obligatorie
organizarea lor intr-un serviciu intern de prevenire si protectie?
Daca nu este necesara organizarea lucratorilor desemnati intr-un
serviciu intern de prevenire si protectie, atunci se poate face
abstractie de prevederile art. 24, alin. 2 din Normele metodologice
potrivit carora "lucratorii din cadrul serviciului intern de prevenire
si protectie trebuie sa desfasoare numai activitati de prevenire si
protectie si cel mult activitati complementare de protectia mediului si
prevenirea si stingerea incendiilor"? Astfel daca nu sunt organizati in
SIPP, lucratorii desemnati pot desfasura si alte activitati, care nu
sunt de natura celor de protectia mediului si pevenirea si stingerea
incendiilor?
Raspuns: Potrivit art. 9 alin. (1) din Legea 319/2006
cu modificarile si completarile ulterioare, in toate cazurile, pentru a
se ocupa de organizarea activitatilor de prevenire si a celor de
protectie, tinand seama de marimea intreprinderii si/sau unitatii si/sau
de riscurile la care sunt expusi lucratorii, precum si de distributia
acestora in cadrul intreprinderii si/sau unitatii, se impune ca:
a) lucratorii desemnati sa aiba capacitatea necesara si sa dispuna de mijloacele adecvate;
b) serviciile externe sa aiba aptitudinile necesare si sa dispuna de mijloace personale si profesionale adecvate;
c) lucratorii desemnati si serviciile externe sa fie in numar suficient.
Alin. (2) din acelasi articol stabileste ca prevenirea riscurilor,
precum si protectia sanatatii si securitatea lucratorilor trebuie sa fie
asigurate de unul sau mai multi lucratori, de un serviciu ori de
servicii distincte din interiorul sau din exteriorul intreprinderii
si/sau unitatii.
Lucratorul/lucratorii si/sau serviciul/serviciile prevazute
la alin. (2) trebuie sa colaboreze intre ei ori de cate ori este necesar
(art. 19 alin. 3). In cazul microintreprinderilor si al
intreprinderilor mici, in care se desfasoara activitati fara riscuri
deosebite, angajatorul isi poate asuma atributiile din domeniul
securitatii si sanatatii in munca pentru realizarea masurilor prevazute
de prezenta lege, daca are capacitatea necesara in domeniu (art. 19
alin. 4).
Conform art. 19 alin. (5) din lege, Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei stabileste prin norme
metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi capacitatile si
aptitudinile necesare, precum si numarul considerat suficient, prevazute
la alin. (1) si (4).
Astfel, Normele metodologice de
aplicare a Legii 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,
stabilesc la art. 18 alin. (1) ca in cazul intreprinderilor si/sau
unitatilor care au intre 50 si 249 de lucratori, angajatorul trebuie sa
desemneze unul sau mai multi lucratori ori sa organizeze unul sau mai
multe servicii interne de prevenire si protectie pentru a se ocupa de
activitatile de prevenire si protectie din cadrul intreprinderii.
Daca in cadrul acestor intreprinderi sau unitati se desfasoara
activitati dintre cele prevazute in anexa nr. 5 din norme, angajatorul
are obligatia sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de
prevenire si protectie.
Conform art. 22 din Normele
metodologice de aplicare a Legii 319/2006, cu modificarile si
completarile ulterioare, angajatorul va stabili numarul de lucratori
desemnati in functie de marimea intreprinderii si/sau unitatii si/sau
riscurile la care sunt expusi lucratorii, precum si de distributia
acestora in cadrul intreprinderii si/sau unitatii.
Asadar nu
este stabilit in mod expres numarul de lucratori trebuie desemnati
pentru a se ocupa de activitatea de prevenire si protectie in cadrul
unei intreprinderi cu 150 de salariati.
Totodata, legiuitorul
nu prevede in mod expres ca in cazul desemnarii mai multor lucratori in
conditiile art. 18 alin. (1) din norme acestia sa fie organizati
intr-un serviciu.
Daca angajatorul desemneaza lucratorii
responsabili cu activitatea de prevenire si protectie din cadrul
intreprinderii, atunci in privinta angajatorul va avea in vedere
dispozitiile legale aplicabile lor, respectiv articolele 20-22 din
Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006, cu modificarile si
completarile ulterioare, tot astfel cum daca pentru desfasurarea
respectivei activitati se organizeaza unul sau mai multe servicii
interne de prevenire si protectie, atunci angajatorul va tine seama de
dispozitiile art. 23-27 referitoare la aceste servicii.
Potrivit dispozitiilor art. 21 din Normele metodologice de aplicare a
prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006,
aprobate prin HG 1.425/2006 astfel cum au fost modificate si completate
prin HG 955/2010, pentru a putea sa desfasoare activitatile de prevenire
si protectie, lucratorul desemnat trebuie sa indeplineasca cel putin
cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in
munca, potrivit prevederilor art. 49, sau prevederile art. 51 alin. 1
lit. a).
Astfel cerintele minime de pregatire in domeniul SSM pentru lucratorul desemnat sunt:
- conform art. 49:
(1) Cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului mediu sunt:
a)studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic;
b)curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut
minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel
putin 80 de ore.
(2) Nivelul mediu prevazut la alin. (1) se
atesta prin diploma de studii si certificatul de absolvire a cursului
prevazut la alin. (1) lit. b).
Conform Anexei 6 lit. B,
suportul de curs destinat programelor de formare profesionala in
domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute la art. 49 alin.
(1) lit. b) si la art. 50 alin. (1) lit. b) din normele metodologice
cuprinde:
1. cadrul legislativ general referitor la securitatea si sanatatea in munca;
2. criterii generale pentru evaluarea riscurilor;
3. organizarea activitatilor de prevenire si protectie;
4. actiuni in caz de urgenta: planuri de urgenta si de evacuare, prim ajutor;
5. elaborarea documentatiilor necesare desfasurarii activitatii de prevenire si protectie;
6. evidente si raportari in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Total: 80 de ore.
- conform art. 51 alin. 1 lit. a) ocupatia specifica domeniului
securitatii si sanatatii in munca, necesara efectuarii activitatilor de
prevenire si protectie ca lucrator desemnat, este tehnician in
securitate si sanatate in munca.
Art. II alin. (1) din HG 955/2010 prevede:
(1) In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei
sociale, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se
aproba cerintele minime de pregatire si formare in domeniul securitatii
si sanatatii in munca/continutul minim al programelor-cadru necesare
pentru ocupatiile specifice din domeniul securitatii si sanatatii in
munca prevazute la art. 51 indice 1 din normele metodologice aprobate
prin HG 1.425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,
competentele minime si abilitatile aferente acestor ocupatii conferite
prin standardele ocupationale, echivalarea intre ocupatiile specifice,
precum si alte aspecte necesare aplicarii prezentei hotarari referitoare
la formarea profesionala.
(2) Pana la data intrarii in
vigoare a ordinului prevazut la alin. (1), in ceea ce priveste cerintele
minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca,
raman aplicabile prevederile art. 47, 49 si 50 din normele metodologice
aprobate prin HG 1.425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) La data intrarii in vigoare a ordinului prevazut la alin. (1) se
abroga art. 47, 49 si 50 din normele metodologice aprobate prin HG
1.425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, urmand sa fie
aplicabile, dupa aceasta data, cerintele minime de pregatire in domeniul
securitatii si sanatatii in munca prevazute la art. 51 indice 1-51
indice 3 din normele metodologice aprobate prin HG 1.425/2006, cu
modificarile si completarile ulterioare."
In concordanta cu
prevederile art. II din HG 955/2010, pana la aparitia ordinului
ministrului muncii familiei si protectiei sociale sunt aplicabile
dispozitiile art.
47 din aceste norme, respectiv desemnarea
responsabililor cu activitatile de SSM conform nivelurilor de pregatire,
mediu si superior, in domeniul securitatii si sanatatii in munca,
necesare pentru dobandirea capacitatilor si aptitudinilor
corespunzatoare efectuarii activitatilor de prevenire si protectie.
Lucratorul desemnat trebuie sa aiba, in principal, atributii privind
securitatea si sanatatea in munca si, cel mult, atributii complementare,
potrivit art. 8 din Legea 319/2006
cu modificarile si completarile ulterioare, iar contractul lui de
munca trebuie sa fie cu norma intreaga, conform art. 20 alin. (2) din
Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006, astfel cum au fost
modificate si completate prin HG 955/2010.
Dupa cum se observa, in acest caz legiuitorul nu specifica functia/ocupatia lucratorului angajat
in cadrul societatii si desemnat de catre angajator ca responsabil SSM
dintre cei cu CIM cu norma intreaga care indeplinesc cerintele minime de
pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute de
art. 49 din norme.
Odata cu aparitia ordinului mentionat in
art. II din HG 955/2010, art. 47, 49 si 50 din normele metodologice se
vor abroga urmand sa devina aplicabile dispozitiile art. 51 indice 1-51
indice 3 din normele metodologice aprobate prin HG 1.425/2006, astfel
cum au fost modificate prin HG 955/2010.
Din interpretarea
acestor dispozitii se poate intelege ca din momentul in care va aparea
ordinul ministerului muncii desfasurarea activitatii de SSM de catre
lucratorul desemnat se va putea face in baza contractului individual de
munca cu norma intreaga incheiat cu angajatorul pe functia de tehnician
in securitate si sanatate in munca, in conformitate cu art. 51 indice 1
lit. a), cu indeplinirea cerintelor minime de pregatire in domeniul
securitatii si sanatatii in munca prevazute de art. 51 indice 2 din
normele metodologice, astfel cum au fost modificate si completate prin
HG 955/2010.
La ora actuala aceasta ocupatie nu este
prevazuta in COR, prin urmare, va trebui prevazuta in aceasta
clasificare, cel mai tarziu la data aparitiei ordinului de care face
vorbire art. II din HG 955/2010 sau chiar prin acest ordin.