marți, 1 mai 2012

Regulamentul intern este actul juridic intern al angajatorului

In ceea ce priveste continutul Regulamentului Intern, va oferim detalii privind elemenele incluse in regulamentul de ordine interioara, mentionand ca Regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborat cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, prin care se stabilesc o serie de reguli, in principal disciplinare, aplicabile la locul de munca.

Notiunea folosita anterior actualului Cod al muncii era aceea de regulament de ordine interioara.
Regulamentul intern este obligatoriu pentru toti participantii la raporturile de munca ce se deruleaza in unitatea respectiva. Astfel, prevederile lui se aplica:
- salariatilor proprii;
- salariatilor detasati in unitatea respectiva;
- salariatilor care se afla in delegatie in unitatea respectiva;
- ucenicilor, care lucreaza in temeiul unui contract de ucenicie;
- insusi angajatorului care l-a elaborat.

Regulamentul intern produce efecte obligatorii. Trebuie amintit ca, intre obligatiile principale ale salariatului, prevazute in art. 39 alin. (2) din Codul muncii , se numara si aceea de a respecta prevederile cuprinse in regulamentul intern, in contractul colectiv de munca aplicabil, precum si in contractul individual de munca (lit. c). Nerespectarea oricareia dintre prevederile regulamentului intern atrage raspunderea disciplinara a salariatului. Dispozitiile regulamentului intern pot intemeia decizia de sanctionare.

Trebuie aratat ca regulamentul intern produce efecte asupra tuturor categoriilor de personal din unitate. Potrivit art. 259 din Codul muncii , regulamentul intern se aduce la cunostinta salariatilor prin grija angajatorului si isi produce efectele fata de salariati din momentul incunostintarii acestora.
Potrivit art. 257 din Codul muncii, regulamentul intern se intocmeste de catre angajator cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

Mai mult, art. 226 din Codul muncii, referindu-se la atributiile reprezentantilor salariatilor, prevede ca acestia au, intre altele, dreptul sa participe la elaborarea regulamentului intern. Asadar, desi regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborarea acestuia presupune luarea in considerare si a solicitarilor salariatilor.

In elaborarea regulamentului intern, angajatorul are obligatia de consultare a sindicatului, respectiv a reprezentatilor salariatilor (art. 257 din Codul muncii ). Dupa ce regulamentul intern a fost elaborat, angajatorul are obligatia de informare a salariatilor cu privire la continutul acestuia. Ori de cate ori un nou salariat este angajat, angajatorul are obligatia de a-i aduce la cunostinta prevederile regulamentului intern aplicabil si orice modificare a regulamentului intern va putea produce efecte numai dupa ce a fost epuizata din nou procedura de informare a salariatilor.

Prin urmare regulamentul intern este un act juridic al angajatorului elaborat cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, prin care se stabilesc o serie de reguli, in principal disciplinare, aplicabile la locul de munca. Regulile difera de la o unitate la alta in functie de cum au fost statuate.

Util pentru angajatori: Plata prin intermediul cardurilor bancare a obligatiilor fiscale







Pentru plata electronica de catre persoanele fizice a obligatiilor fiscale catre bugetul de stat este necesar sa va creati un cont si sa va autentificati pe site-ul www.ghiseul.ro, unde puteti ajunge direct sau prin redirectionare de pe site-ul www.anaf.ro.

Persoanele fizice pot achita on-line, la bugetul de stat, prin intermediul cardurilor bancare, obligatiile fiscale reprezentand impozit pe venit, plati anticipate cu titlul de impozit, regularizari aferente impozitului pe venit si obligatii fiscale accesorii aferente acestora, pentru urmatoarele categorii de venituri:

- venituri din activitati comerciale: veniturile din fapte de comert, din prestari de servicii, altele decat cele din desfasurarea unei profesii libere, precum si din practicarea unei meserii. Obligatia de plata revine persoanei fizice beneficiare de venit. Persoanele fizice pot achita:

- Plati anticipate stabilite de organul fiscal prin decizia de impunere privind platile anticipate;
acestea se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru a anului de realizare a venitului.
- Diferente de impozit (stabilite in plus) stabilite de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate datorate; acestea se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.

- venituri din profesii libere: veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.

Obligatia de plata revine persoanei fizice beneficiare de venit. Persoanele fizice pot achita:

- Plati anticipate stabilite de organul fiscal prin decizia de impunere privind platile anticipate;
acestea se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru a anului de realizare a venitului.
- Diferente de impozit (stabilite in plus) stabilite de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate datorate; acestea se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.

- venituri din drepturi de proprietate intelectuala: veniturile care provin din brevete de inventie, desene si modele, mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.

Obligatia de plata revine persoanei fizice beneficiare de venit.

Persoanele fizice pot achita:
- Plati anticipate: se retin si se vireaza prin stopaj la sursa de catre platitorul de venit (10%).
Contribuabilul nu are obligatii privind platile anticipate.
- Diferente de impozit (stabilite in plus) - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate datorate, stabilite prin stopaj la sursa de catre platitorul de venit; se platesc de catre persoana fizica beneficiara de venit, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.

- venituri din cedarea folosintei bunurilor: veniturile provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente.

Obligatia de plata revine persoanei fizice beneficiare de venit. Persoanele fizice pot achita:
- Plati anticipate - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere privind platile anticipate; se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru a anului de realizare a venitului.

Pentru veniturile din arendare, nu se datoreaza plati anticipate.
- Diferente de impozit (stabilite in plus) - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate datorate; se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.
- castiguri din transferul titlurilor de valoare: castiguri realizate de persoanele fizice ca urmare a tranzactionarii titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise.

Pentru aceste titluri de valoare, persoanele fizice au obligatia calcularii castigului net anual, pe
baza declaratiei privind venitul realizat. Reprezinta titlu de valoare orice valori mobiliare, titluri de participare la un fond deschis de investitii sau alt instrument financiar, calificat astfel de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si partile sociale.

Persoanele fizice pot achita:

- Plati anticipate: se retin si se vireaza de catre platitorul de venit (1%). Contribuabilul nu are obligatii privind platile anticipate.
- Diferente de impozit (stabilite in plus) - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate retinute prin stopaj la sursa de catre platitorul de venit; se platesc de persoana fizica beneficiara de venit, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.

- venituri din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract: diferentele de curs favorabile rezultate din aceste operatiuni, in momentul incheierii operatiunii si evidentierii in contul clientului. Castigul net anual se calculeaza pe baza declaratiei privind venitul realizat, ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului respectiv din astfel de
operatiuni.

Persoanele fizice pot achita:

- Plati anticipate - se retin si se vireaza prin stopaj la sursa de catre platitorul de venit (1%).
Contribuabilul nu are obligatii privind platile anticipate.

- se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului
anual cu platile anticipate retinute prin stopaj la sursa de catre platitorul de venit; se platesc de persoana fizica beneficiara de venit, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.
- venituri din activitati agricole: veniturile obtinute din urmatoarele activitati:
a) cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, in sere si solarii special destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat;
b) cultivarea si valorificarea arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor;
c) exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si altele asemenea.

Obligatiile de plata revin persoanei fizice beneficiare de venit.
Persoana fizica achita:

- Plati anticipate - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere privind platile anticipate;
A. Venit net determinat pe baza normelor de venit - platile anticipate se efectueaza in 2 rate egale, pana la data de 1 septembrie, inclusiv si respectiv 15 noiembrie, inclusiv a anului de realizare a venitului.

B. Venit net determinat in sistem real - platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru a anului de realizare a venitului.

- Diferente de impozit (stabilite in plus) - se stabilesc de organul fiscal prin decizia de impunere anuala, prin regularizarea impozitului anual cu platile anticipate datorate; se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere anuala.

- venituri din transferul proprietatii imobiliare din patrimoniul personal:

veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii, asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, in cazul in care transferul dreptului de proprietate sau al dezmembramintelor acestuia, se realizeaza prin alta procedura decat cea notariala: hotarare judecatoreasca sau prin alta procedura de transfer. Impozitul se calculeaza de catre organul fiscal competent. Obligatiile de plata revin persoanei fizice beneficiare de venit.

Impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, stabilit de organul fiscal prin decizia de impunere, se plateste de persoana fizica, beneficiara a venitului, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.

- venituri din salarii pentru care angajatii au obligatia stabilirii, declararii si platii impozitului pe venit

Veniturile din salarii pentru care angajatii au obligatia stabilirii, declararii si platii impozitului pe venit: veniturile obtinute de persoanele fizice care isi desfasoara activitatea in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii din strainatate, precum si veniturile obtinute de persoanele fizice romane care obtin venituri din salarii, ca urmare a activitatii desfasurate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania (platitorul nu a optat pentru retinerea si plata impozitului pe venitul din salarii si depunerea fiselor fiscale).

Obligatiile de plata revin persoanei fizice beneficiare de venit (angajatului). Persoanele fizice au obligatia declararii si platii impozitului lunar la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care s-a realizat venitul. Celelalte impozite, taxe si contributii datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, stabilite pe codul de inregistrare al activitatii desfasurate, nu se platesc prin intermediul cardurilor bancare.


Baza de calcul si plafonul pentru indemnizatia de concediu medical

Intrebare: Care este baza de calcul al indemnizatiei de concediu medical, conform art 10, alin. (1) din O.U.G. nr. 158/2005 pentru urmatoarea speta (avand in vederea plafonarea la 12 salarii minime brute): Concediu medical: in luna martie 2012 Luna Salariu brut Nr. zile lucrate septembrie 2011 1311 16 octombrie 2011 1779 17 noiembrie 2011 2244 22 decembrie 2011 2244 21 ianuarie 2012 2349 21 februarie 2012 2239 21 Raspuns: Indemnizatiile aferente concediilor medicale se calculeaza dupa urmatoarele reguli: I. Se constituie baza de calcul din ultimele 6 luni inaintea lunii de acordare a concediului medical. Se stabileste numarul de zile lucrate pentru care s-a calculat CCIASS. Se totalizeaza numarul zilelor identificate in cele 6 luni luate in calcul. II. Se totalizeaza veniturile persoanei pentru cele 6 luni luate in calcul. III. Se calculeaza media zilnica a veniturilor impartind totalul veniturilor la numarul total de zile stabilit la punctul I. IV. Se calculeaza indemnizatia propriu-zisa inmultind media zilnica de la pct. III cu numarul de zile lucratoare din perioada de concediu medical, la care se aplica procentul stabilit pentru tipul de concediu. Pentru codul 14 - Neoplazii, SIDA procentul este 100%. Conform art. 10 alin. (1) din O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, baza de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate se determina ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, pe baza carora se calculeaza contributia pentru concedii si indemnizatii. Asadar, veniturile din care se constituie baza de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate sunt limitate la 12 salarii minime brute pe tara, lunar. In anul 2011 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna, a fost de 670 lei lunar conform art. (1) din H.G. nr. 1193/2010. In aceasta perioada, la stabilirea bazei de calcul al indemnizatiei, venitul lunar luat in considerare nu poate depasi suma de 8.040 lei/luna (12 x 670). Incepand cu data de 1 ianuarie 2012, conform art. 1 din H.G. nr. 1225/2011, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este de 700 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore in medie pe luna in anul 2012, reprezentand 4,13 lei/ora. In consecinta, venitul lunar luat in considerare la stabilirea bazei de calcul al indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate nu poate depasi suma de 8.400 lei (12 x 700 lei). In cazul prezentat situatia este urmatoarea: Luna Venit brut Nr. zile septembrie 2011 1.311 16 octombrie 2011 1.779 17 noiembrie 2011 2.244 22 decembrie 2011 2.244 21 ianuarie 2012 2.349 21 februarie 2012 2.239 21 Total: 12.166 118 Media zilnica a bazei de calcul a indemnizatiei = 12.166 : 118 = 103,1 lei

Modul de calcul al unui concediu medical cod 01 si cod 08

Codul fiscal face distinctie in ceea ce priveste contributiile sociale datorate pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate dupa cum indemnizatiile sunt suportate din fondurile angajatorului sau din FNUASS.

Conform art. 12 din O.U.G. nr. 158/2005, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca si din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A  si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia.

Indemnizatia de maternitate (cod 08) se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (art. 25 alin. (2) din O.U.G. nr. 158/2005).

Contributii sociale datorate pentru indemnizatia de incapacitate temporara de munca (certificat medical cod 01) suportata din fondurile angajatorului:
- Contributiile la sistemul asigurarilor sociale de stat datorate de angajator si salariat (C.A.S)
Conform art. 296 11 din Codul fiscal , pe perioada in care salariatii beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical.

In baza art. 17 din  Legea 294/2011 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2012, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2012 este de 2.117 lei.

- Contributiile la sistemul asigurarilor sociale de sanatate (CASS).
In baza art. 296 17 alin. (6) din Codul fiscal , angajatorii datoreaza datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate calculata asupra sumelor reprezentand indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, acordate in baza O.U.G. nr. 158/2005, numai pentru zilele de incapacitate temporara de munca, suportate de angajator.

De asemenea, conform pct 21 din Normele metodologice date in aplicarea art. 29616 lit. a) si b) din Codul fiscal, sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate urmatoarele:
a) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator, potrivit legii, numai pentru contributia individuala;
b) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii;

Asadar, asupra indemnizatiei de incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite sau accidente in afara muncii suportata din fondurile angajatorului se datoreaza numai contributia angajatorului la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

- Contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate (CCI) se datoreaza conform art. 29617 alin. (7) din Codul fiscal potrivit caruia angajatorii datoreaza contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate calculata asupra sumelor reprezentand indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, acordate in baza O.U.G. nr. 158/2005, numai pentru zilele de incapacitate temporara de munca, suportate de angajator.
- Contributia individuala si contributia angajatorului la sistemul asigurarilor pentru somaj se datoreaza.
- Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale se datoreaza.
- Contributia pentru accidente de munca si boli profesionale se datoreaza. Baza de calcul o constituie potrivit art. 2965 alin. (5) salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical.

Conform art. 1 din H.G. nr. 1225/2011, incepand cu data de 1 ianuarie 2012 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 700 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore in medie pe luna in anul 2012, reprezentand 4,13 lei/ora.

Contributii sociale datorate pentru indemnizatia de incapacitate temporara de munca (certificat medical cod 01) suportata din FNUASS si pentru indemnizatia de maternitate
- Contributiile la sistemul asigurarilor sociale de stat datorate de angajator si salariat (C.A.S)
Conform art. 296 11 din Codul fiscal, pe perioada in care salariatii beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical.

- Contributia individuala si a angajatorului la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu se datoreaza in baza art. 296 17 alin. (6) din Codul fiscal .
- Contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate (CCI) nu se datoreaza in baza art. 296 16 lit. e2) din Codul fiscal .
- Contributia individuala si contributia angajatorului la sistemul asigurarilor pentru somaj nu se datoreaza in baza art. 296 16 lit. c1) din Codul fiscal .
- Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale nu se datoreaza in baza art. 29616 lit.f) din Codul fiscal.
- Contributia pentru accidente de munca si boli profesionale se datoreaza. Baza de calcul o constituie, potrivit art. 296 5 alin. (5) salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical.

Conform art. 42 lit. a) din Codul fiscal, in intelesul impozitului pe venit, indemnizatiile pentru maternitate nu sunt venituri impozabile.
Indemnizatiile aferente concediilor medicale  se calculeaza dupa urmatoarele reguli:
I. Se constituie baza de calcul din ultimele 6 luni inaintea lunii de acordare a concediului medical. Se stabileste numarul de zile lucrate pentru care s-a calculat CCIASS. Se totalizeaza numarul zilelor identificate in cele 6 luni luate in calcul.
II.  Se totalizeaza veniturile persoanei pentru cele 6 luni luate in calcul.
III. Se calculeaza media zilnica a veniturilor impartind totalul veniturilor la numarul total de zile stabilit la punctul I.
IV. Se calculeaza indemnizatia propriu-zisa inmultind media zilnica de la pct. III cu numarul de zile lucratoare din perioada de concediu medical, la care se aplica procentul stabilit pentru tipul de concediu.

Pentru exemplificare consideram urmatoarele:
1.Indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca pentru boala obisnuita (cod 01)
Suma veniturilor din ultimele 6 luni:  12.000 lei
Numarul de zile aferente veniturilor din ultimele 6 luni: 127
Media zilnica a bazei de calcul: 12.000 lei : 127 zile = 94,4882 lei/zi
Cod de indemnizatie 01 - procent 75%
Total zile lucratoare aferente concediului medical:  21 zile, din care:
- zile lucratoare suportate de angajator :     5 zile
- zile lucratoare suportate din FNUASS : 16 zile
Total indemnizatie 21 zile x 94,4882 lei/zi x 75% = 1.488 lei
Indemnizatie suportata de angajator:     5 zile x 94,4882 lei/zi x 75% =      354 lei
Indemnizatie suportata din FNUASS: 16 zile x 94,4882 lei/zi  x 75% =  1.134 lei

2.Indemnizatie de maternitate (cod 08)
Suma veniturilor din ultimele 6 luni: 12.000 lei
Numarul de zile aferente veniturilor din ultimele 6 luni: 127
Media zilnica a bazei de calcul: 12.000 lei : 127 zile = 94,4882 lei/zi
Cod de indemnizatie 08 - procent 85%
Total zile lucratoare aferente concediului medical:  21 zile, din care:
- zile lucratoare suportate de angajator :     0 zile
- zile lucratoare suportate din FNUASS : 21 zile
Total indemnizatie, suportata din FNUASS: 21 zile x 94,4882 lei/zi x 85% = 1.687 lei

Aparitii legislative privind drepturile salariale

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 273/274 din 25 aprilie 2012 au fost publicate o serie de acte normative si decizii ale Curtii Constitutionale de interes pentru domeniul dreptului muncii si securitatii sociale.

Monitorul Oficial nr. 274

    Decizia Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 319 din 29 martie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 259 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.

Monitorul Oficial nr. 273

    Ordinul Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale nr. 235 din 6 aprilie 2012 privind stabilirea procedurii de efectuare a platii titlurilor executorii avand ca obiect acordarea de drepturi de natura salariala personalului din Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, precum si personalului din cadrul institutiilor aflate in subordinea si coordonarea Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale finantate integral de la bugetul de stat.

Repausul saptamanal se poate acorda si in alte zile?

Repausul saptamanal este reglementat de dispozitiile art. 137 din Codul muncii republicat. Astfel, potrivit alin. (1), repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
Asadar, salariatii au dreptul la doua zile consecutive de repaus saptamanal.
Intrucat saptamana reprezinta acea perioada de sapte zile consecutive care se socoteste de luni pana duminica, salariatii au dreptul in fiecare saptamana la un repaus de 2 zile, care se acorda de regula sambata si duminica.

Sunt doua situatii prevazute de art. 137 alin. (2) din Codul muncii , republicat, in care repausul saptamanal se poate acorda in alte zile decat sambata si duminica:
a) in cazul in care ar prejudicia interesul public;
b) in cazul in care ar prejudicia desfasurarea normala a activitatii.
In aceste situatii repausul saptamanal poate fi acordat in alte zile consecutive decat sambata şi duminica si precizate in contractul colectiv de munca sau in regulamentul intern, in conformitate cu dispozitiile art. 137 alin. (2) din Codul muncii, republicat.

Asadar, in cazul in care angajatorul nu poate acorda repausul saptamanal in zilele de sambata si duminia atunci, in conformitate cu dispozitiile art. 137 alin. (3) din Codul muncii , republicat, salariatii vor beneficia de un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de munca sau, dupa caz, prin contractul individual de munca.

Prin urmare, indiferent de modalitatea de organizare a timpului de lucru salariatii au dreptul la acordarea in natura a repausului saptamanal, de regula sambata si duminica, iar daca acordarea in zilele de sambata si duminica ar prejudicia interesul public sau desfasurarea normala a activitatii, repausul se poate acorda si in alte zile stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil sau prin regulamentul intern, situatie in care salariatii vor beneficia de un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de munca sau, dupa caz, prin contractul individual de munca.

In concluzie, daca salariatul nu beneficiaza de repausul saptamanal in zilele obisnuite de sambata si duminica, are dreptul la un spor la salariu, alaturi de alte doua zile de repaus fixate in alte zile ale respectivei saptamani. Mentionam ca nu este reglementat legal un cuantum minim al acestui spor, ci legiuitorul a lasat partilor libertate deplina in stabilirea cuantumului sporului. Insa, sporul trebuie stabilit prin negociere si acordat.

Diferenta intre tichetele cadou acordate salariatilor si tichetele cadou acordate altor persoane

Diferentierea se face atat in procesul de decizie de acordare a acestora, cat si in cadrul procedurii de inmanare a acestor tichete, pe baza documentelor care consemneaza persoana care le primeste. Tratamentul fiscal aplicat este diferit in cele doua situatii fiind determinat de raporturile dintre societate si beneficiar. Societatile comerciale pot utiliza in relatiile cu persoanele fizice, care nu au calitatea de salariati ai societatii, tichetele cadou, potrivit Legii nr. 193/2006, pentru: - campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi; cheltuielile sunt deductibile nelimitat la calculul profitului impozabil, in temeiul art. 21 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal; - protocol; cheltuielile sunt deductibile in limita unei cote de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit in temeiul art. 21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal - reclama si publicitate; cheltuielile sunt deductibile la calculul profitului impozabil, numai daca sunt efectuate in baza unui contract scris in temeiul art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal. Tichetele cadou se pot acorda pentru: 1. campanii de marketing, studiul pietei, promovare, protocol, reclama si publicitate Angajatorii pot utiliza tichete cadou pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, in limita sumelor destinate acoperirii valorii nominale a acestor tichete, prevazute in bugetele proprii, aprobate potrivit legii, in pozitii distincte de cheltuieli, denumite tichete cadou. Pentru a putea evidentia cheltuielile cu tichetele cadou efectuate pe destinatiile prevazute de Legea nr. 193/2006, respectiv pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, protocol si reclama si publicitate, drept cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil in conditiile prevederilor Codului fiscal, sunt necesare documente justificative cum sunt: - factura primita de la unitatea emitenta a tichetelor cadou, - liste cu datele de identificare ale persoanelor beneficiare si cu codurile de identificare ale tichetelor acordate chiar daca acestea sunt nepersonalizate, - numarul de tichete acordate fiecarei persoane, - valoarea fiecarui tichet cadou acordat. Necesitatea identificarii persoanelor fizice care primesc aceste tichete cadou, rezulta din obligatia de a vira impozit pe venit potrivit art. 78 din Codul fiscal si pct. 152 din Normele metodologice de aplicare, care nu exclude acordarea tichetelor catre persoane fizice in cadrul actiunilor de protocol. 2. salariati - numai pe destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuieli sociale Din punct de vedere al salariatului tichetele cadou oferite de angajatori sunt impozabile indiferent daca acestea sunt acordate potrivit destinatiei si cuantumului prevazute la art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.

Care e durata maxima a timpului zilnic de lucru

Codul muncii in art. 112 alin. (1) instituie regula potrivit careia durata muncii este de 8 ore pe zi.

Exceptia de la aceasta regula este prevazuta in art. 115 din Codul muncii, care mentioneaza ca se poate stabili prin negocieri colective sau individuale ori prin acte normative specifice o durata zilnica a timpului de munca mai mica sau mai mare de 8 ore, pentru anumite sectoare de activitate, unitati sau profesii.

Conform art. 115 alin. (2), durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.

Codul muncii nu stabileste o durata maxima a timpului zilnic de lucru, ci doar ca durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.
Astfel, nu este reglementata expres o interdictie de prestare a muncii peste 12 ore pe zi insa, dat fiind referirea legiuitorului la durata zilnica a timpului de munca de 12 ore cu mentiunea ca va fi urmata obligatoriu de o perioada de repaus de 24 de ore, apreciem ca durata zilnica a timpului de lucru nu poate fi mai mare de 12 ore.
De altfel art. 3 din Directiva 2003/88/CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN SI A CONSILIULUI din 4 noiembrie 2003 privind anumite aspecte ale organizarii timpului de lucru, statele membre iau masurile necesare pentru ca orice lucrator sa beneficieze de o perioada minima de repaus de 11 ore consecutive in decursul unei perioade de 24 de ore.
Desigur, directivele nu au aplicabilitate directa, dar aceasta prevedere constituie un argument in sustinerea faptului ca legiuitorul roman a transpus prevederile art. 3 din directiva mentionata cand a stabilit ca durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.

Dat fiind inexistenta unei interdictii exprese a duratei muncii mai mare de 12 ore pe zi, in practica s-a conturat si opinia potrivit careia se poate stabili o durata zilnica a timpului de lucru mai mare de 12 ore pe zi, opinie la care nu achiesam din considerentele mai sus expuse.

In consecinta, consideram ca un program de lucru de 12 ore urmat de o perioada de repaus de 24 de ore respecta prevederile legale care reglementeaza timpul de lucru.
Durata zilnica a muncii poate fi modificata prin acordul partilor prin incheierea unui act aditional la contractul individual de munca. Aceasta modificare nu determina prin efectul sau modificarea automata a salariului. Astfel, salariul poate fi modificat, ca orice element al contractului individual de munca prin acordul partilor prin incheierea unui act aditional astfel cum prevede art. 17 si art. 41 din Codul muncii .

Prin urmare, elementele contractului individual de munca printre care regasim si durata zilnica a timpului de lucru si salariu, se modifica prin acordul de vointa al celor doua parti, salariat si angajator.

Indiferent de modalitatea de organizare a timpului de lucru, angajatorul are obligatia sa respecte  dispozitiile imperative privind timpul de munca si timpul de odihna (durata timpului de lucru, repausul saptamanal, munca de noapte, etc).


Model decizie majorarea salariului minim de la 1 ianuarie 2012

Va oferim mai jos modelul de decizie pentru marirea salariilor angajatilor in conformitate cu normele intrare in vigoare de la inceputul anului in curs.

Astfel, tinand cont de aparitia HG 1225/2011 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata - publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 922 din 27 decembrie 2011 incepand cu 01.01.2012 trebuie marite salariile angajatilor.

Sunt, asadar, inregistrate in mod obligatoriu in Revisal modificarile continute in decizia colectiva de marire a salariilor angajatilor.


SC ......................................................SRL
Cod fiscal ......................................................
Sediu......................................................


DECIZIE COLECTIVA
 DE MODIFICARE A SALARIILOR ANGAJATILOR
SC ......................................................SRL
Nr.  ........./................................................




Potrivit prevederilor HG 1225/2011 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 922 din 27 decembrie 2011, SC ......................................................SRL emite prezenta decizie colectiva prin care se majoreaza salariul de baza lunar brut al al urmatorilor salariati cu contract individual de munca incepand cu data de 01.01.2012, iar salariile acestora vor fi:


Nr. crt.    Numele si prenumele salariatului     CNP    Salariile de incadrare (RON)
            Salariul pana la 31.12.2011    Salariul dupa
01.01.2012
      
1              
2              
3              
4              
5              
              

  
    Prezenta decizie a fost intocmita in 2 exemplare, unul pentru societate, iar unul pentru inspectoratul teritorial de munca conform legii.



    Data,                          SC ......................................................SRL