sâmbătă, 12 octombrie 2013

Evaluarea angajatilor- Reorganizarea societatii

Vom stabili mai jos care va fi modelul de program de reorganizare/restructurare a societatii cand angajatorul doreste sa desfiinteze niste posturi fara a se invoca motivele economice, deoarece societatea este pe profit.
Solutia:
Angajatorul doreste o reorganizare a activitatii, fiind astfel necesara o nota de fundamentare care va sta la baza acestui program de reorganizare.

In afara de criteriile economice, vom vedea ce alte criterii mai pot fi invocate in implementarea programului pentru desfiintarea unor posturi. Se va stabili astfel si pe ce criterii pot fi desfiintate doar unele posturi din aceeasi categorie, precum si cum se va face selectia persoanelor care vor fi concediate.
Potrivit art. 17 alin. (2) lit. e) din Codul muncii, persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, va fi informata cu privire la cel putin criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului. Aceste criterii de evaluare trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca, in conformitate cu alin. (3) din acelasi articol.
Criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului sunt prevazute ca element distinct element prevazut la lit. e) a art.17.
Asadar, criteriile de evaluare a activitatii profesionale constituie element al contractului individual de munca.
Pentru salariatii angajati inainte de intrarea in vigoare a Legii 40/2011 pentru modificarea si completarea Legii 53/2003 Codul muncii, criteriile de evaluare vor putea fi introduse in contractul individual de munca numai cu acordul salariatului prin incheierea unui act aditional. Iar, obiectivele de performanta se stabilesc de catre angajator prin regulementul intern iar acordul salariatului nu este necesar.
Prevederile Regulementului intern sunt aplicabile tuturor salariatilor de data la care acestia au luat cunostinta, indiferent de data angajarii.

Prin urmare, criteriile de evaluare se regasesc in continutul contractului individual de munca iar in Regulamentul intern se regasesc criteriile si procedurile de evaluare a criteriilor profesionale a salariatilor in temeiul art. 242 lit. i) din Codul muncii republicat.
Criteriile de evaluare sunt element de departajare a salariatilor atat in cazul unei concedieri in temeiul art. 65 din Codul muncii, cat si in cazul unei concedieri pentru necorespundere  profesionala.

In concluzie, la selectarea salariatilor ce urmeaza a fi concediati individual un rol important il au rezultatele evaluarii salariatilor.
Prin urmare, angajatorul decide desfiintarea a 4 posturi de economist pe criterii de reorganizare sau externalizare a acestui serviciu. In Nota de fundamentare angajatorul va preciza motivele reale ce au dus la luarea acestei decizii.

joi, 10 octombrie 2013

Facebook Informatii Resurse umane

In fiecare zi, ne gasiti si pe pagina de facebook cu multe informatii interesante, ex: locurile de munca declarate vacante zilnic.
Asteptam sa ne vizitati pagina si sa o apreciati!

https://www.facebook.com/InformatiiinResurseUmane?ref=hl

Decizie incetare CIM determinat 56 alin ( i ) - Modele

Analizam cazul unui angajat cu Contract Individual de munca pe perioada determinata ( 01.07.2013 - 10.10.2013) 
Solutia: 

In acest caz conform Codului Muncii nu se mai acorda preaviz, intrucat inceteaza de drept contractul de munca conf. art. 56 alin (i) din Codul Muncii. 
Incetarea cu operatiune in ReviSal in ziua respectiva.  
Angajatorul intocmeste urmatoarele documente la incetarea CIM :
Decizie expirare durata CIM - Model 

S.C. 
C.U.I. 
Sediul 



DECIZIA NR. .....
Data .................


Administratorul S.C. ........................  d-l / d-na ............................................;
Având în vedere expirarea duratei contractului individual de muncă, inregistrat in registrul electronic de evidenta a salariariatilor cu nr......./ ........................... încheiat pe durată determinată al d-lui / d-nei .............................. având funcţia de ........................ în cadrul societăţii cu  CNP .............................
În baza art. 56 lit. I din Codul Muncii,


D E C I D E:


Art. 1 Începând cu data de......................  încetează contractul individual de muncă al d-lui / d-nei ................................... având funcţia  de ................... în cadrul societăţii, conform art. 56 lit. i din Codul Muncii.
Art. 2 Prezenta poate fi contestată în termen de 30 de zile de la comunicare la Tribunalul din raza de responsabilitatea.
Art. 3 Cu ducerea la îndeplinire a prezentei se însărcinează d-l / d-na ........................  şi se comunică celui în cauză.




ADMINISTRATOR,

L.S.




Am luat la cunostinta ....................................
Data ............................................


Adeverinta somaj - anexa 

ANEXA nr.26 la norme

Număr de înregistrare la angajator..................data.....................

            ADEVERINŢĂ                            

                                                                                                                                                                                               
A. Date de identificare a angajatorului:
Denumire / nume ... ..............
Codul unic de înregistrare /  codul fiscal. 
Cod CAEN.......
Adresa..................................
Telefon / fax . ..........................................................
Email / pagina internet.............................................

B. Date privind plata contribuţiilor la bugetul asigurărilor pentru şomaj :

           
B.1. Pentru doamna/domnul  ..............., CNP ...................., care se legitimează cu BI /CI /Adeverinţă seria .... numărul ......., salariat din data de ........, pana la data de .........., în calitatea noastră de angajator, am reţinut şi virat la bugetul asigurărilor pentru şomaj sumele reprezentând contribuţia individuală în cotă prevazuta de lege şi contribuţia datorată de angajator după cum urmează:

Nr. Crt
Luna
şi
anul
Baza de calcul
(BC)
Suma reprezentând contribuţia individuală
Instrument de plată, numărul şi data acestuia
Suma
reprezentând contribuţia datorată de angajator
Instrument de plată, numărul şi data acestuia

Numărul de inregistrare a declaratiei lunare privind contributiile sociale, impozitul pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate validata
1
2
3
4
5
6
7
8
  1







  2







  3







  4







  5







  6







  7







  8







  9







10







11







12








NOTĂ:
-          Se completează descrescător pentru maxim 12 luni de la data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu pentru care angajatorul a virat la bugetul asigurărilor pentru şomaj sumele reprezentând contribuţiile prevăzute de lege.
-          BC – baza lunară de calcul asupra căreia se aplică contribuţia individuală în cotă de prevazuta de lege, determinată în conformitate cu dispozitiile Titlului IX  ”Contributii sociale obligatorii” din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
-          Coloana 4 se completează cu suma rezultată prin aplicarea cotei contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj prevazuta de lege asupra bazei de calcul prevăzute la coloana 3.
-         Coloana 6 se completează cu suma rezultată prin aplicarea cotei contribuţiei datorate de angajator, prevazuta de lege, asupra sumei reprezentând baza de calcul, a contributiei datorate de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj determinata in conformitate cu dispozitiile Titlului IX  ”Contributii sociale obligatorii” din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru persoana respectiva.
-          Pentru lunile pentru care angajatorul a încasat de la A.J.O.F.M. /A.M.O.F.M. diferenţa dintre drepturile băneşti cuvenite potrivit legii ca urmare a convenţiei încheiate şi suma reprezentând contribuţia datorată de angajator, coloana 7 se completează cu numărul şi data convenţiei încheiate.


B.2. În calitatea noastră de angajator  ( se completează varianta corespunzătoare):

q  nu înregistrăm debite la Bugetul asigurărilor pentru şomaj

q  pentru perioada.............................. nu s-a reţinut şi virat contribuţia individuală în suma totala de.......................şi plătit contribuţia datorată de angajator în sumă de......................

q  ne regăsim în una din situaţiile prevăzute la art.34 alin.(2) din Legea nr.76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ........................................................perioada.................................


C. Date privind raporturile de muncă sau de serviciu ale salariatului:

Dl/ d-na are un stagiu total de cotizare ( vechime totală în muncă) de ……ani,……luni,……..zile.

Actul în baza căruia a fost încadrat în muncă, număr si data CIM 
Data angajării.
Data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu .
Temeiul legal al incetarii raporturilor de munca sau de seviciu (art. si act normativ)56 alin ( i ) DIN CODUL MUNCII.
Perioade pentru care raporturile de muncă sau de serviciu au fost suspendate*:
Data de suspendare.................... data de încetare a suspendarii...............motivul suspendării **.....................
................................
*) se completează pentru fiecare perioadă de suspendare
**) în cazul suspendării pentru  incapacitate temporară de muncă se va specifica numărul de zile de concediu medical.


 Sub sancţiunile aplicate potrivit legii penale falsului în declaratii, declar că am examinat întreg conţinutul acestei adeverinţe şi în conformitate cu informaţiile furnizate, o declar corectă şi completă.

Administrator/Director/Reprezentant legal                                                Compartimentul ...................
                 Nume şi prenume, funcţia                                                                          Nume şi prenume, funcţia
                        (în clar)                                                                                                              (în clar)

 --------------------------------------------------                          --------------------------------------

Instruirea privind securitatea si sanatatea in munca Leg. 319/2006

Conform art. 83 din Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 319/2006, instruirea introductiv-generala se face:

- la angajarea lucratorilor definiti conform art. 5 lit. a) din Lege;
- lucratorilor detasati de la o intreprindere si/sau unitate la alta;
- lucratorilor delegati de la o intreprindere si/sau unitate la alta;
- lucratorului pus la dispozitie de catre un agent de munca temporar.
 
Scopul acesteia este de a informa despre activitatile specifice intreprinderii si/sau unitatii respective, riscurile pentru SSM, precum si masurile si activitatile de prevenire si protectie la nivelul intreprinderii si/sau unitatii, in general.
 
Instruirea la locul de munca se face dupa instruirea introductiv-generala si are ca scop prezentarea riscurilor pentru SSM, precum si masurile si activitatile de prevenire si protectie la nivelul fiecarui loc de munca, post de lucru si/sau fiecarei functii exercitate. Instruirea la locul de munca se face tuturor lucratorilor prevazuti la art. 83, inclusiv la schimbarea locului de munca in cadrul intreprinderii si/sau al unitatii.
 
Instruirea periodica se face tuturor lucratorilor prevazuti la art. 83 si are drept scop reimprospatarea si actualizarea cunostintelor in domeniul SSM. Intervalul dintre doua instruiri periodice va fi stabilit prin instructiuni proprii, in functie de conditiile locului de munca si/sau postului de lucru, si nu va fi mai mare de 6 luni. Pentru personalul tehnico-administrativ intervalul dintre doua instruiri periodice va fi de cel mult 12 luni.
 
Instruirea periodica se face si in urmatoarele cazuri:

- cand un lucrator a lipsit peste 30 de zile lucratoare;
- cand au aparut modificari ale prevederilor de SSM privind activitati specifice ale locului de munca si/sau postului de lucru sau ale instructiunilor proprii, inclusiv datorita evolutiei riscurilor sau aparitiei de noi riscuri in unitate;
- la reluarea activitatii dupa accident de munca;
- la executarea unor lucrari speciale;
- la introducerea unui echipament de munca sau a unor modificari ale echipamentului existent;
- la modificarea tehnologiilor existente sau procedurilor de lucru;
- la introducerea oricarei noi tehnologii sau a unor proceduri de lucru.

Respiratia artificiala - tehnica de prim ajutor

Respiratia artificiala este o tehnica de prim ajutor prin intermediul careia se alimenteaza plamanii cu aer in cazul in care, in urma unui accident de munca, acestia sunt incapabili sa functioneze. Pentru a fi eficienta, respiratia artificiala trebuie sa inceapa imediat dupa producerea accidentului insotit de stop respirator (asfixie), deoarece organele vitale ale corpului, inima si creierul, au nevoie de o alimentare continua cu oxigen pentru a functiona. Creierul, de pilda, poate fi afectat definitiv daca este lipsit de oxigen o perioada mai mare de 4 minute.
 
Semnele unor tulburari respiratorii ce fac necesara aplicarea respiratiei artificiale pot fi:

- respiratie neregulata, prea repede sau prea rara
- respiratie superficiala sau prea adanca
- respiratie zgomotoasa sau dificila
- congestionarea vaselor de sange de la cap si gat
- coloratie vanata (cianotica) a buzelor, urechilor si unghiilor
- transpiratie abundenta
- imobilizarea toracelui, circulatia aerului nu poate fi auzita sau simtita

Cand apar unul sau mai multe dintre aceste semne, daca nu se aplica respiratia artificiala, vor urma rapid stopul cardiac, starea de incontstienta si apoi survine moartea.
 
Metodele directe de respiratie artificiala sunt:

1) Respiratia gura la gura
2) Respiratia gura la nas
 
Metodele directe de respiratie artificiala prezinta urmatoarele avantaje:
- ofera plamanilor un volum corespunzator de aer;
- pot fi incepute imediat si continuat pana cand accidentatul este in siguranta sau pana la sosirea medicului;
- pot fi aplicate de indata ce salvatorul ajunge la accidentat, nefiind neaparat necesar ca accidentatul sa fie miscat;
- permit observarea imediata a blocarii cailor respiratorii;
- nu necesita efort fizic mare si pot fi executate timp indelungat.
 

Metodele directe de respiratie artificiala nu vor fi utilizate in cazul stopului respirator aparut in intoxicatii cu gaze si vapori, pentru ca exista pericolul ca si salvatorul sa fie intoxicat.
Respiratia gura la gura
Cand executati respiratia artificiala gura la gura, asigurati-va ca sunt deschise caile respiratorii si apoi:
Strangeti narile intre degetul mare si aratator pentru a preveni pierderile de aer.
Inspirati adanc, deschideti gura larg, plasati-o deasupra gurii accidentatului, realizand o buna etansare si suflati in gura acestuia.
Dupa fiecare insuflare, ridicati gura de pe fata accidentatului, pentru a permite aerului sa iasa.
Priviti, ascultati si sesizati circulatia aerului din gura si nas si miscarea toracelui.
Continuati, pastrand un ritm de 12 respiratii pe minut.
 
Inainte de a executa respiratia artificiala, desfaceti gulerul, cravata, centura victimei sau orice articol de imbracaminte care ar putea jena respiratia
 Respiratia gura la nas
Aceasta metoda poate fi folosita in cazurile in care exista vatamari ale gurii sau atunci cand nu este posibila acoperirea ei completa.
Se procedeaza in acelasi fel ca in cazul respiratiei gura la gura, insufland aerul prin nasul accidentatului:
Rasturnati capul victimei  spre spate cu o mana, dar nu prindeti narile.
Ridicati barbia cu cealalta mana, folosind degetul mare pentru a inchide gura victimei. Acoperiti nasul accidentatului cu gura dvs. si aplicati doua insuflatii, pentru a permite aerului sa iasa prin expiratie.
 Daca aerul intra in plamani si pulsul este prezent, continuati si respirati ritmic, in acelasi mod ca la metoda de respiratie gura la gura.
 
Indiferent de metoda de respiratie artificiala folosita, in acordarea primului ajutor trebuie sa respectati urmatoarele reguli:
 -  Curatati si mentineti caile respiratorii deschise prin extensia gatului.
 - Pozitionati accidentatul pe o suprafata plana si rigida, de preferat la nivelul podelei.
 - Controlati pulsul victimei la carotida dupa primele minute sau dupa 12 cicluri complete. Daca exista puls, reluati respiratia artificiala si verificati pulsul din cand an cand.

 

Declaratia 112- mod de complectare pentru contract cu timp partial

Stabilim, prin cele ce urmeaza, cum se completeaza Anexa nr.1.2-Asigurat din D112 la un contract de munca pe perioada nedeterminata cu timp partial cu o fractie de norma de 1 ora (o ora) saptamana.

De asemenea, vom vedea ce implicatii apar din punct de vedere a calitatii de asigurat de sanatate, precum si daca salariatul beneficiaza de deducere personala.

Nota:
a) salariatul are un venit de 5 lei/ora, conform contractului de munca incheiat;
b) salariatul nu are un alt contract de munca incheiat cu alt angajator, insa are veniturii din chirii.

Deducerile personale reprezinta acele sume care se scad din venitul net lunar din salarii, numai la locul unde se afla functia de baza.
Potrivit art. 7 alin. (1) pct. 3 din Codul fiscal, in cazul in care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, angajatul este obligat sa declare fiecaruia locul unde exercita functia pe care o considera de baza.

In cazul salariatilor angajati cu contract de munca cu timp partial, functia de bazapoate fi declarata de salariat in conditiile legii si la locul de munca la care acesta realizeaza venituri din salarii in baza unui contract individual de munca cu timp partial, acesta fiind pentru salariat locul unde are functia de baza.
Astfel, salariatul va beneficia in conditiile legii de deducere personala la locul de munca unde desfasoara activitate in baza unui contract de munca  cu timp partial daca a declarat acest loc de munca ca fiind locul unde are functia de baza.
Faptul ca salariatul desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca cu timp partial nu are implicatii din punct de vedere al asigurarii la sistemul de sanatate cata vreme contributiile la acest sistem sunt declarate si platite de angajator.

In ceea ce priveste declaratia 112, conform instructiunilor de completare a formularului, aprobate prin OMFP 1045/2012, in Anexa nr.1.2 "Anexa asigurat", Randul 3 "Tip contract munca din punct de vedere al timpului de lucru" se completeaza cu:

   - " N" - pentru norma intreaga (6, 7, 8 ore); sau
   - " Pn" (partial P1, P2 ... P7), unde "n" reprezinta numarul de ore zilnice de contract partial.
In cazul prezentat, este vorba de un salariat cu fractiune de norma intrucat numarul de ore normale de lucru calculate saptamanal este inferior numarului de ore normale de lucru al unui salariat cu norma intreaga comparabil.

In Formularul 112, in Anexa asigurat la Randul 3 se solicita informatii cu privire la numarul de ore zilnice. Acestea pot fi:

- " N" - norma intreaga (6, 7, 8 ore);
- " P1" - partial 1 ore
- " P2" - partial 2 ore
- " P3" - partial 3 ore
- " P4" - partial 4 ore
- " P5" - partial 5 ore
- " P6" - partial 6 ore
- " P7" - partial 7 ore

Informatiile solicitate la acest rand vizeaza numarul de ore zilnice. Durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si ore/saptamana constituie unul dintre elementele pe care trebuie sa il contina contractul individual de munca, conform art. 17 din Codul muncii. Asadar, acest rand se va completa cu valoarea corespunzatoare numarului de ore zilnice conform contractului individual de munca.

Spre exemplu, daca durata muncii este de 1 ora/zi, 1 zi pe saptamana apreciem ca in Formularul 112, in Anexa asigurat se vor completa urmatoarele:

Randul 3 - " P1" - partial 1 ora",
Randul 5 "Ore lucrate efectiv in luna" numarul de ore efectiv lucrate in luna.
Randul 7 "Total zile lucrate" se completeaza cu numarul total de zile lucrate.