joi, 11 aprilie 2013

Desfiintare societate si preluare personal!!!

Analizam mai jos cazul unei societati comerciale care se desfiinteaza, cu mentiunea ca o parte din activitatea fostei societati, precum si arhiva de personal sunt preluate de o institutie. Vom stabili astfel in ce masura este corect sa fie preluate si carnetele de munca neridicate de fostii salariati ai societatii sau daca acestea ar fi trebuit predate de catre societate catre casa de pensii si nu predate institutiei care a preluat o parte din activitate. Se va vedea cum se poate rectifica situatia in cazul in care au fost predate institutiei in cauza.

Solutia:
Potrivit prevederilor art. 281 alin. (3) din Legea 53/2003 – Codul muncii , republicata, pe data de 1 ianuarie 2011 au fost abrogate dispozitiile Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 37 din 26 aprilie 1976, cu modificarile ulterioare. Deasemenea, conform art. 276 din Codul muncii angajatorii care pastreaza si completeaza carnetele de munca le vor elibera titularilor in mod esalonat, pana la data de 30 iunie 2011, pe baza de proces-verbal individual de predare-primire.
In ceea ce priveste predarea carnetelor de munca caselor de pensii in vederea scanarii, acestea trebuiau depuse pana la data de 30 septembrie 2010, conform prevederilor HG 1768/2005 , cu modificarile si completarile ulterioare. Dupa scanarea carnetelor de munca si preluarea datelor inscrise in acestea, carnetele de munca sunt restituite angajatorilor pentru a fi predate titularilor de drept.
Asadar, din coroborarea prevederilor legale mentionate rezulta ca pana la data de 30 iunie 2011, carnetele de munca ale salariatilor trebuiau sa fie inmanate acestora de catre angajator in baza unui proces-verbal de predare primire, dupa ce anterior fusesera scanate de catre casa de pensii.
In plus, precizam ca, potrivit prevederilor Legii arhivelor nationale 16/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul desfiintarii, in conditiile legii, a unui creator de documente, persoana juridica, fara ca activitatea acestuia sa fie continuata de altul, documentele cu valoare istorica, in sensul prevederilor art. 2 din lege, cat si cele cu valoare practica, in baza carora se elibereaza copii, certificate si extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurari sociale ale cetatenilor, vor fi preluate de Arhivele Nationale sau de directiile judetene ale Arhivelor Nationale.
Totodata, potrivit prevederilor art. 18^1 din Legea 16/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare, creatorii si/sau detinatorii de documente, persoane juridice, care isi schimba regimul de proprietate sau isi modifica obiectul de activitate, precum si noii detinatori care preiau patrimoniul au obligatia sa dispuna masuri pentru pastrarea, conservarea si evidenta arhivei, in conditiile prevazute de lege, iar carnetele de munca se predau titularilor de drept ori succesorilor legali ai acestora, dupa caz.
In concluzie, in cazul mentionat de dvs, intrucat la desfiintarea societatii arhiva de personal nu a fost predata la Arhivele Nationale sau catre directiile judetene ale Arhivelor Nationale, conform prevederilor legale mentionate mai sus, ci aceasta a fost preluata de institutia care a preluat si o parte din activitatea societatii desfiintate, aceasta institutie are obligatia de a preda carnetele de munca titularilor de drept sau succesorilor legali ai acestora, dupa caz, in conditiile legii.

Niciun comentariu: