joi, 24 octombrie 2013

Fisa postului - Model - Lucrator desemnat (Inspector) sanatate si securitate in munca



Lucrator desemnat (Inspector) sanatate si securitate in munca


I.    Identificarea postului


1.    Numele si prenumele titularului: ............

2.   Denumirea postului: Inspector  sanatate  si  securitate  in  munca  


[Daca in organigrama denumirea postului difera de cea din COR, va trebui sa mentionati in fisa si denumirea din COR.]

 

3.    Pozitia in COR / Cod: 325723

 [In cazul in care denumirea postului din firma dvs. nu se regaseste in COR, va trebui sa treceti codul din COR pentru denumirea cea mai apropiata din punct de vedere al sarcinilor si responsabilitatilor.]

4.   Departamentul / locatia: Securitate si sanatate in munca

[Repartizarea se va face conform marimii, specificului si organigramei firmei.]

5.     Nivelul postului: Executie

6.    Relatii ierarhice (control, indrumare, posturi supervizate):

Se subordoneaza Inginerului Sef

 [Pentru punctele 4, 5 si 6 se va tine cont de marimea, specificul si organigrama firmei.]


II.    Descrierea postului


1.    Scopul general al postului

Ocupantul postului este lucratorul desemnat pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din cadrul unei intreprinderi si/sau unitati, care urmareste organizarea activitatilor de prevenire si protectie necesare si obligatorii din unitate, in conformitate cu legislatia aplicabila in vigoare.

 [In functie de marimea, specificul si organigrama firmei, scopul poate diferi. Scopul postului se va regasi detaliat in obiectul contractului definit in CIM semnat de parti.]

2.    Competente personale:

q  sa aiba insusiri de personalitate: seriozitate/responsabilitate, loialitate, hotarare, adaptabilitate, autocontrol, atitudine pozitiva, sa aiba calitati psihice necesare (spirit de observatie, rabdare, viteza de reactie, capacitate de orientare in spatiu, capacitate de comunicare etc.);
q  sa nu aiba antecedente penale
q  sa fie apt din punct de vedere medical


3.    Descrierea sarcinilor / atributiilor / activitatilor postului

Sarcinile de serviciu obligatorii, reprezentand 100% din norma de baza corespunzatoare unei parti de 100% din salariul de baza.
q  este direct raspunzator de indeplinirea intocmai a atributiilor si prevederilor sarcinilor de serviciu stabilite in prezenta fisa
q  este direct raspunzator de pastrarea bunurilor materiale sau de alta natura pe care le are in gestiune;

Atributii

·               sa identifice principalele caracteristici ale sistemului/ procesului supus evaluarii, alegerea metodei de evaluare si stabilirea instrumentelor de lucru
·               sa realizeze semnalizarea de securitate si sanatate la locurile de munca
·               sa stabileasca mijloacele materiale si tehnice necesare securitatii si sanatatii in munca
·               sa verifice respectarea prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca
·               sa se preocupe de propria dezvoltare profesionala
·               sa organizeze activitatile de prevenire si protectie din unitate, identificand pericolele si evaluand riscurile,  elaborand si actualizand Planul de Prevenire si Protectie
·               sa elaboreze instructiuni proprii de securitatea muncii pentru completarea si /sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand seama de particularitatile activitatilor si ale unitatii, precum si ale locurilor de munca / posturilor de lucru, tinand seama de numarul de lucratori, de repartizarea  teritoriala a unitatii si/sau a sucursalelor, filialelor, punctelor de lucru ale acesteia
·               sa respecte seturile de atributii si obligatii privind securitatea si sanatatea in munca, ce revin lucratorilor, corespunzator functiilor exercitate, care se consemneaza in fisa postului
·               aduce la cunostinta conducerii in cel mai scurt timp posibil accidentele de munca suferite de persoana proprie sau alti angajati
·               sa asigure salariatilor echipamentul individual de protectie corespunzator scopului pentru care a fost acordat
·               sa coopereze cu angajatorul si/sau cu angajatii cu atributii specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca, atata timp cat este necesar, pentru a da angajatorului posibilitatea sa se asigure ca toate conditiile de munca sunt corespunzatoare si nu prezinta riscuri pentru securitate si sanatate la locul de munca
·               sa coopereze cu angajatorul si/sau cu angajatii cu atributii specifice in domeniul securitatii ii sanatatii in munca
·               sa dea relatii din proprie initiativa sau la solicitarea autoritatilor de control si de cercetare in domeniul protectiei muncii
·               sa cunoasca si sa aplice masurile  prevazute in planul de prevenire si protectie
·               sa tina evidenta zonelor cu risc ridicat si specific din unitate
·               sa stabileasca zonele care necesita semnalizare SSM
·               sa stabileasca tipul de semnalizare necesar si amplasarea conform prevederilor legale in vigoare
·               sa tina evidenta  meseriilor si a profesiilor prevazute de legislatia specifica, pentru care este necesara autorizarea exercitarii lor
·               sa tina evidenta posturilor de lucru care necesita examene medicale suplimentare
·               sa tina evidenta  posturilor de lucru care, la  recomandarea medicului de medicina muncii, necesita testarea aptitudinilor si/sau control psihologic periodic
·               sa monitorizeze functionarea sistemelor si dispozitivelor de protectie, a aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor de ventilare sau a altor instalatii pentru controlul noxelor in mediul de munca
·               sa verifice starea de functionare a sistemelor de alarmare, avertizare, semnalizare de urgenta, precum si a sistemelor de siguranta
·               sa participe la cercetarea evenimentelor privind SSM,  conform  competentelor  prevazute  de  legislatia  in  vigoare
·               sa urmareasca realizarea masurilor dispuse de catre inspectorii de munca, cu prilejul vizitelor de control si al cercetarii evenimentelor
·               sa alerteze  in situatii de pericol iminent, dezastre, situatii de accident toti factorii de interventie
·               sa organizeze activiati de prevenire si protectie
·               sa efectueze instruiri de securitatea si sanatatea muncii si a testarii cunostintelor in domeniul SSM pentru personalul angajat al firmei
·               sa asigure prevenirea accidentelor de munca si mentinerea starii de sanatate a personalului
·               sa efectueze cercetari privind cauzele producerii accidentelor de munca si a imbolnavirilor profesionale
·               sa verifice modul de respectare a prevederilor legale in domeniul SSM, a utilizarii mijloacelor colective si individuale de protectie de catre lucratori
·               sa-si asume realizarea si indeplinirea de planuri pentru reducerea riscurilor si chiar implementarea unor sisteme de management de SSM
·               sa monitorizeze si sa imbunatateasca activitatile legate de SSM
·               sa pregateasca documentatiile necesare si sa asigure obtinera autorizatiilor, acordurilor, avizelor din domeniul protectiei mediului, necesare pentru desfasurarea activitatii;
·               sa intocmeasca documentatia pentru proiectele avute in executie;
·               sa intocmeasca documentatia de testare
·               sa urmareasca respectarea cu strictete si sa raspunda de indeplinire a cerintelor normelor de protectia muncii
·               sa foloseasca timpul de munca exclusiv pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu, in acest sens, nu se ocupa in timpul de munca de activitati care nu sunt cuprinse in atributiile si indatoririle sale ori nu sunt dispuse de sefi ierarhici
·               sa aiba capacitatea de organizare a locului de munca
·               sa participe activ la rezolvarea sarcinilor echipei
·               sa fie cinstit, loial si disciplinat, dand dovada in toate imprejurarile de o atitudine civilizata si corecta fata de toate persoanele cu care vine in contact;
·               sa respecte cu strictete regulile de protectie a muncii si P.S.I. din obiectivul unde desfasoara serviciul;
·               sa acorde ajutor, atat cat este rational posibil, oricarui alt salariat, aflat intr-o situatie de pericol;
·               sa-si insuseasca si sa respecte normele si instructiunile de protectie a muncii si masurile de aplicare a acestora;
·               sa aduca la cunostinta de indata administratorului accidentele de munca suferite de propria persoana sau de alti angajati;
·               sa coopereze cu persoanele cu atributii specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca, atat timp cat este necesar, pentru realizarea oricarei sarcini sau cerinte impuse de autoritate competenta pentru prevenirea accidentelor si bolilor profesionale;
·               sa refuze intemeiat executarea unei sarcini de munca daca aceasta ar pune in pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala persoana sa sau a celorlalti colegi
·               sa informeze de indata administratorul despre orice deficienta constatata sau eveniment petrecut;
·               sa execute alte activitati in legatura cu indeplinirea sarcinilor de serviciu precizate de persoanele care au acest drept.

[In functie de marimea, specificul si organigrama firmei, sarcinile/ atributiile/ activitatile, responsabilitatile postului pot diferi.
Atentie! Raspunderea juridica generata de nerespectarea obligatiilor stabilite prin prezenta se va stabili in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare, precum si in baza procedurilor reglementate in Regulamentul Intern al firmei.]

4. Obligatii si Restrictii:

Ø  nu executa nici o sarcina suplimentara legata de activitatea sa decat daca ea vine de la persoanele autorizate si daca vine pe cale ierarhica si se incadreaza in prevederile legale;
Ø  sa asigure pastrarea secretului profesional privind activitatile ce se desfasoara in cadrul spatiului de lucru;
Ø  este strict interzisa consumarea de bauturi alcoolice inainte de intrarea in serviciu sau pe timpul serviciului;

5.Conditiile de lucru ale postului

a.       Desfasurarea activitatii - Inspectorul in domeniul securitatii si sanatatii in munca isi desfasoara activitatea in cadrul serviciilor interne/ externe de prevenire si protectie sau ca lucrator/ angajator care se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din orice organizatie, precum si in alte conditii stabilite de reglementarile legale.

Cazurile speciale sunt stabilite cu atentie in cadrul echipei de lucru;

Va fi raspunzator pentru:
Echipamente
Baze de date

b.       Conditii de formare profesionala

 Participa la sesiuni de formare si perfectionare.

 [Conditiile de la punctele a si b se decid la nivelul fiecarei firme, in functie de conditiile specifice si de posibilitati, precum si de nevoile pentru postul respectiv in firma.]

c.       Delegare (inlocuitori, sarcini delegate)

·        Doar in situatii de urgenta

[De obicei, fiecare firma stabileste si mentioneaza numele persoanei inlocuitoare, cu precizarea responsabilitatilor si a sarcinilor pe perioada delegarii.]


III.    Specificatiile postului


Nivelul de studii –
a) studii tehnice;
b) curs autorizat in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata de cel putin 80 de ore;
c) curs postuniversitar de evaluare a riscurilor, cu o durata de cel putin 180 de ore.
 [Nivelul de studii pentru fiecare post difera in functie de specificul si marimea firmei, precum si de nevoile pentru postul respectiv in firma.]

2. Aptitudini personale

-          incredere in sine;
-          gandire laterala
-          atentie;
-          ascultare activa
-          indemanare;
-          concentrare;
-          punctualitate;
-          capacitatea de a invata;
-          aptitudini tehnice;
-          limba straina;
-          dispusa intotdeauna sa-si imbogateasca bagajul de cunostinte

 [In functie de specificul si marimea firmei, precum si de nevoile pentru postul respectiv in firma se pot solicita si alte competente.]

3. Program de lucru

Pentru un program normal de lucru, 8 ore/ zi.

Program: L-V: ............................, cu pauza de masa,
                 S-D: ..................................................

Ø  Data


Numele si semnatura titularului postului,           Numele si semnatura superiorului ierarhic,

A P R O B A T
         Director General

obtinerea unui aviz de prelucrare a datelor in Revisal

Prin cele ce urmeaza, vom stabili in ce masura este necesara obtinerea unui aviz de prelucrare a datelor conform Legii 677/2001 in cazul in care se doreste prelucrarea datelor salariatilor in ReviSal de catre inspectorul de personal.

In ce priveste persoana abilitata sa completeze si sa transmita registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal), HG 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal) prevede:
- completarea si transmiterea registrului se fac de catre una sau mai multe persoane nominalizate prin decizie scrisa de catre angajator.
- angajatorii pot contracta serviciul de completare si transmitere a registrului prin incheierea, cu respectarea dispozitiilor art. 20 alin. (5) din Legea 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare, de contracte de prestari servicii cu prestatori inregistrati la inspectoratele teritoriale de munca, care isi desfasoara activitatea in conditiile prevederilor legale in vigoare.
Asadar, registrul de evidenta a salariatilor (Revisal) se compleaza si se transmite fie de persoana/persoanele numite de angajator prin decizie scrisa, fie de prestatorul de servicii inregistrat la inspectoratul teritorial de munca care a incheiat cu angajatorul un contract de prestari servicii.

Angajatorul poate emite decizii cu caracter obligatoriu numai in ceea ce ii priveste pe salariatii sai.
De aceea, angajatorul poate sa nominalizeze o persoana care sa completeze si sa transmita registrul de evidenta a salariatilor (Revisal) numai dintre salariatii sai situatie in care nu este necesar avizul de prelucrare a datelor conform Legii 677/2001.

Descrierea sarcinilor/atributiilor/activitatilor postului SSM

Descrierea sarcinilor/atributiilor/activitatilor postului

Sarcinile de serviciu obligatorii, reprezentand 100% din norma de baza corespunzatoare unei parti de 100% din salariul de baza.
=    este direct raspunzator de indeplinirea intocmai a atributiilor si prevederilor sarcinilor de serviciu stabilite in prezenta fisa
=    este direct raspunzator de pastrarea bunurilor materiale sau de alta natura pe care le are in gestiune;

Atributii

•    sa identifice principalele caracteristici ale sistemului/ procesului supus evaluarii, alegerea metodei de evaluare si stabilirea instrumentelor de lucru
•    sa realizeze semnalizarea de securitate si sanatate la locurile de munca
•    sa stabileasca mijloacele materiale si tehnice necesare securitatii si sanatatii in munca
•    sa verifice respectarea prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca
•    sa se preocupe de propria dezvoltare profesionala
•    sa organizeze activitatile de prevenire si protectie din unitate, identificand pericolele si evaluand riscurile,  elaborand si actualizand Planul de Prevenire si Protectie
•    sa elaboreze instructiuni proprii de securitatea muncii pentru completarea si /sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand seama de particularitatile activitatilor si ale unitatii, precum si ale locurilor de munca / posturilor de lucru, tinand seama de numarul de lucratori, de repartizarea  teritoriala a unitatii si/sau a sucursalelor, filialelor, punctelor de lucru ale acesteia
•    sa respecte seturile de atributii si obligatii privind securitatea si sanatatea in munca, ce revin lucratorilor, corespunzator functiilor exercitate, care se consemneaza in fisa postului
•    aduce la cunostinta conducerii in cel mai scurt timp posibil accidentele de munca suferite de persoana proprie sau alti angajati
•    sa asigure salariatilor echipamentul individual de protectie corespunzator scopului pentru care a fost acordat
•    sa coopereze cu angajatorul si/sau cu angajatii cu atributii specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca, atata timp cat este necesar, pentru a da angajatorului posibilitatea sa se asigure ca toate conditiile de munca sunt corespunzatoare si nu prezinta riscuri pentru securitate si sanatate la locul de munca
•    sa coopereze cu angajatorul si/sau cu angajatii cu atributii specifice in domeniul securitatii ii sanatatii in munca
•    sa dea relatii din proprie initiativa sau la solicitarea autoritatilor de control si de cercetare in domeniul protectiei muncii
•    sa cunoasca si sa aplice masurile  prevazute in planul de prevenire si protectie
•    sa tina evidenta zonelor cu risc ridicat si specific din unitate
•    sa stabileasca zonele care necesita semnalizare SSM
•    sa stabileasca tipul de semnalizare necesar si amplasarea conform prevederilor legale in vigoare
•    sa tina evidenta  meseriilor si a profesiilor prevazute de legislatia specifica, pentru care este necesara autorizarea exercitarii lor
•    sa tina evidenta posturilor de lucru care necesita examene medicale suplimentare
•    sa tina evidenta  posturilor de lucru care, la  recomandarea medicului de medicina muncii necesita testarea aptitudinilor si/sau control psihologic periodic
•    sa monitorizeze functionarea sistemelor si dispozitivelor de protectie, a aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor de ventilare sau a altor instalatii pentru controlul noxelor in mediul de munca
•    sa verifice starea de functionare a sistemelor de alarmare, avertizare, semnalizare de urgenta, precum si a sistemelor de siguranta
•    sa participe la cercetarea evenimentelor privind SSM,  conform  competentelor  prevazute  de  legislatia  in  vigoare
•    sa urmareasca realizarea masurilor dispuse de catre inspectorii de munca, cu prilejul vizitelor de control si al cercetarii evenimentelor
•    sa alerteze  in situatii de pericol iminent, dezastre, situatii de accident toti factorii de interventie
•    sa organizeze activiati de prevenire si protectie
•    sa efectueze instruiri de securitatea si sanatatea muncii si a testarii cunostintelor in domeniul SSM pentru personalul angajat al firmei
•    sa asigure prevenirea accidentelor de munca si mentinerea starii de sanatate a personalului
•    sa efectueze cercetari privind cauzele producerii accidentelor de munca si a imbolnavirilor profesionale
•    sa verifice modul de respectare a prevederilor legale in domeniul SSM, a utilizarii mijloacelor colective si individuale de protectie de catre lucratori
•    sa-si asume realizarea si indeplinirea de planuri pentru reducerea riscurilor si chiar implementarea unor sisteme de management de SSM
•    sa monitorizeze si sa imbunatateasca activitatile legate de SSM
•    sa pregateasca documentatiile necesare si sa asigure obtinera autorizatiilor, acordurilor, avizelor din domeniul protectiei mediului, necesare pentru desfasurarea activitatii;
•    sa intocmeasca documentatia pentru proiectele avute in executie;
•    sa intocmeasca documentatia de testare
•    sa urmareasca respectarea cu strictete si sa raspunda de indeplinire a cerintelor normelor de protectia muncii
•    sa foloseasca timpul de munca exclusiv pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu, in acest sens, nu se ocupa in timpul de munca de activitati care nu sunt cuprinse in atributiile si indatoririle sale ori nu sunt dispuse de sefi ierarhici
•    sa aiba capacitatea de organizare a locului de munca
•    sa participe activ la rezolvarea sarcinilor echipei
•    sa fie cinstit, loial si disciplinat, dand dovada in toate imprejurarile de o atitudine civilizata si corecta fata de toate persoanele cu care vine in contact;
•    sa respecte cu strictete regulile de protectie a muncii si P.S.I. din obiectivul unde desfasoara serviciul;
•    sa acorde ajutor, atat cat este rational posibil, oricarui alt salariat, aflat intr-o situatie de pericol;
•    sa-si insuseasca si sa respecte normele si instructiunile de protectie a muncii si masurile de aplicare a acestora;
•    sa aduca la cunostinta de indata administratorului accidentele de munca suferite de propria persoana sau de alti angajati;
•    sa coopereze cu persoanele cu atributii specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca, atat timp cat este necesar, pentru realizarea oricarei sarcini sau cerinte impuse de autoritate competenta pentru prevenirea accidentelor si bolilor profesionale;
•    sa refuze intemeiat executarea unei sarcini de munca daca aceasta ar pune in pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala persoana sa sau a celorlalti colegi
•    sa informeze de indata administratorul despre orice deficienta constatata sau eveniment petrecut;
•    sa execute alte activitati in legatura cu indeplinirea sarcinilor de serviciu precizate de persoanele care au acest drept.

Comitetul de securitate si sanatate in munca are cel putin urmatoarele atributii.

Conform prevederilor articolului 58 din H.G. nr. 1.425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, comitetul de securitate si sanatate in munca este constituit din urmatorii membri:
a) angajator sau reprezentantul sau legal;
b) reprezentanti ai angajatorului cu atributii de securitate si sanatate in munca;
c) reprezentanti ai lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor;
d) medicul de medicina a muncii.

Comitetul de securitate si sanatate in munca are cel putin urmatoarele atributii:

•    analizeaza si face propuneri privind politica de securitate si sanatate in munca si planul de prevenire si protectie, conform regulamentului intern sau regulamentului de organizare si functionare;
•    urmareste realizarea planului de prevenire si protectie, inclusiv alocarea mijloacelor necesare realizarii prevederilor lui si eficienta acestora din punct de vedere al imbunatatirii conditiilor de munca;
•    analizeaza introducerea de noi tehnologii, alegerea echipamentelor, luand in considerare consecintele asupra securitatii si sanatatii, lucratorilor, si face propuneri in situatia constatarii anumitor deficiente;
•    analizeaza alegerea, cumpararea, intretinerea si utilizarea echipamentelor de munca, a echipamentelor de protectie colectiva si individuala;
•    analizeaza modul de indeplinire a atributiilor ce revin serviciului extern de prevenire si protectie, precum si mentinerea sau, daca este cazul, inlocuirea acestuia;
•    propune masuri de amenajare a locurilor de munca, tinand seama de prezenta grupurilor sensibile la riscuri specifice;
•    analizeaza cererile formulate de lucratori privind conditiile de munca si modul in care isi indeplinesc atributiile persoanele desemnate si/sau serviciul extern;
•    urmareste modul in care se aplica si se respecta reglementarile legale privind securitatea si sanatatea in munca, masurile dispuse de inspectorul de munca si inspectorii sanitari;
•    analizeaza propunerile lucratorilor privind prevenirea accidentelor de munca si a imbolnavirilor profesionale, precum si pentru imbunatatirea conditiilor de munca si propune introducerea acestora in planul de prevenire si protectie;
•    analizeaza cauzele producerii accidentelor de munca, imolnavirilor profesionale si evenimentelor produse si poate propune masuri tehnice in completarea masurilor dispuse in urma cercetarii;
•   efectueaza verificari proprii privind aplicarea instructiunilor proprii si a celor de lucru si face un raport scris privind constatarile facute;
•   dezbate raportul scris, prezentat comitetului de securitate si sanatate in munca de catre conducatorul unitatii cel putin o data pe an, cu privire la situatia securitatii si sanatatii in munca, la actiunile care au fost intreprinse si la eficienta acestora in anul incheiat, precum si propunerile pentru planul de prevenire si protectie ce se va realiza in anul urmator.

cum se califica fapta un functionar public care si-a acordat un spor de indemnizatie de conducere ca sef birou, fara baza legala.

Vom vedea cum se califica fapta un functionar public care si-a acordat un spor de indemnizatie de conducere ca sef birou, fara baza legala.
Precizam ca potrivit prevederilor art. 75 din Legea 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incalcarea de catre functionarii publici, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu atrage raspunderea disciplinara, contraventionala, civila sau penala, dupa caz.

Totodata, potrivit prevederilor art. 77 din lege incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici a indatoririlor corespunzatoare functiei publice pe care o detin si a normelor de conduita profesionala si civica prevazute de lege constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a acestora. In acest sens, legea stabileste ca sunt abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
c) absente nemotivate de la serviciu;
d) nerespectarea in mod repetat a programului de lucru;
e) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor cu acest caracter;
g) manifestari care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea;
h) desfasurarea in timpul programului de lucru a unor activitati cu caracter politic;
i) refuzul de a indeplini atributiile de serviciu;
j) incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri, incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii stabilite prin lege pentru functionarii publici;
k) alte fapte prevazute ca abateri disciplinare in actele normative din domeniul functiei publice si functionarilor publici.

Astfel, pentru a constata abaterile disciplinare, la nivelul autoritatii trebuie derulata procedura cercetarii disciplinare prelabile, in urma careia  se poate determina in ce masura fapta functionarului public intra sub incidenta prevederilor art. 77 din lege si poate fi incadrata ca fiind abatere disciplinara.

La individualizarea sanctiunii disciplinare trebuie sa se tina seama de cauzele si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala in timpul serviciului a functionarului public, precum si de existenta in antecedentele acestuia a altor sanctiuni disciplinare care nu au fost radiate in conditiile legii.
De asemenea, fapta mentionata de dvs. poate intra si sub incidenta prevederilor Codului penal, in speta a prevederilor art. 248 cu privire la abuzul in serviciu contra intereselor publice, care este  definit ca fiind fapta functionarului public, care, in exercitiul atributiilor sale de serviciu, cu stiinta, nu indeplineste un act ori il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o tulburare insemnata bunului mers al unui organ sau al unei institutii de stat ori al unei alte unitati din cele la care se refera art.145 sau o paguba patrimoniului acesteia.. si ale  art. 215^1 referitoare la delapidare, aceasta fiind definita ca insusirea, folosirea sau traficarea, de catre un functionar, in interesul sau ori pentru altul, de bani, valori sau alte bunuri pe care le gestioneaza sau le administreaza.... In aceasta situatie, angajatorul poate lua decizia depunerii unei plangeri penale, in conditiile legii, indreptata impotriva functionarului public in cauza.

Asadar, in functie de decizia luata la nivelul angajatorului, apreciem ca poate fi sesizata Comisia de disciplina, precum si, dupa caz, organele de cercetare penala. In acest caz, devin incidente si prevederile art.77 alin. (6) din lege, potrivit carora in cazul in care fapta functionarului public a fost sesizata ca abatere disciplinara si ca infractiune, procedura angajarii raspunderii disciplinare se suspenda pana la dispunerea neinceperii urmaririi penale, scoaterii de sub urmarire penala ori incetarii urmaririi penale sau pana la data la care instanta judecatoreasca dispune achitarea sau incetarea procesului penal.

Cine intocmeste Regulamentul Intern intr-o societate cu cinci salariati?

Vom stabili mai jos cine intocmeste Regulamentul Intern intr-o societate cu cinci salariati, precum si care sunt alte conditii de care va trebui sa tinem cont.
Potrivit art. 257 din Codul muncii, regulamentul intern se intocmeste de catre angajator cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Mai mult, art. 226 din Codul muncii, referindu-se la atributiile reprezentantilor salariatilor, prevede ca acestia au, intre altele, dreptul sa participe la elaborarea regulamentului intern.
Asadar, desi regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborarea acestuia presupune luarea in considerare si a solicitarilor salariatilor.
In elaborarea regulamentului intern, angajatorul are obligatia de consultare a sindicatului, respectiv a reprezentatilor salariatilor (art. 257 din Codul muncii).

Dupa ce regulamentul intern a fost elaborat, angajatorul are obligatia de informare a salariatilor cu privire la continutul acestuia. Ori de cate ori un nou salariat este angajat, angajatorul are obligatia de a-i aduce la cunostinta prevederile regulamentului intern aplicabil si orice modificare a regulamentului intern va putea produce efecte numai dupa ce a fost epuizata din nou procedura de informare a salariatilor.
Prin urmare, regulamentul intern este un act juridic al angajatorului elaborat de acesta cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor.

Intocmirea regulamentului intern la nivelul fiecarui angajator se realizeaza in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului cod. In cazul angajatorilor infiinţati dupa intrarea in vigoare a prezentului cod, termenul de 60 de zile incepe sa curga de la data dobandirii personalitatii juridice (art. 246 din Codul muncii

republicat).

Momentul dobandirii personalitatii juridice este data emiterii certificatului de inregistrare a societatii in registrul comertului.

joi, 17 octombrie 2013

munca de noapte

Analizam mai jos cazul unei firme de distributie care doreste sa formeze un schimb cu program de lucru 17.00 - 2.00. Se va vedea ce obligatii are societatea la indeplinirea acestei modificari privind munca de noapte si ce documente se vor intocmi.

In primul rand, trebuie mentionat ca doar munca prestata intre orele 22,00-6,00 este considerata munca de noapte.
Potrivit art. 125 alin. (2) din Codul muncii, republicat, salariatul de noapte reprezinta, dupa caz:
a)salariatul care efectueaza munca de noapte cel putin 3 ore din timpul sau zilnic de lucru;
b)salariatul care efectueaza munca de noapte in proportie de cel putin 30% din timpul sau lunar de lucru.
Daca salariatii sunt salariati de noapte, in calitate de angajator trebuie sa respectati in primul rand dispozitiile art. 125 si urm. din Codul muncii, republicat, privind munca de noapte. Apreciem ca pentru salariatii de noapte veti intocmi toate documentele obligatorii necesare unei angajari, tinand cont si de mentiunile prezentate in continuare.
Durata normala a timpului de lucru, pentru salariatul de noapte, nu va depasi o medie de 8 ore pe zi, calculata pe o perioada de referinta de maximum 3 luni calendaristice, cu respectarea prevederilor legale cu privire la repausul saptamanal.

Durata normala a timpului de lucru pentru salariatii de noapte a caror activitate se desfasoara in conditii speciale sau deosebite de munca nu va depasi 8 ore pe parcursul oricarei perioade de 24 de ore decat in cazul in care majorarea acestei durate este prevazuta in contractul colectiv de munca aplicabil si numai in situatia in care o astfel de prevedere nu contravine unor prevederi exprese stabilite in contractul colectiv de munca incheiat la nivel superior. In aceasta situatie, angajatorul este obligat sa acorde perioade de repaus compensatorii echivalente sau compensare in bani a orelor de noapte lucrate peste durata de 8 ore.

Aveti obligatia in calitate de angajator care, in mod frecvent, utilizeaza munca de noapte sa informati despre aceasta inspectoratul teritorial de munca.
Totodata, salariatii de noapte beneficiaza de unul dintre drepturile prevazute de art. 126 din Codul muncii, republicat, respectiv:
a) fie de program de lucru redus cu o ora fata de durata normala a zilei de munca, pentru zilele in care efectueaza cel putin 3 ore de munca de noapte, fara ca aceasta sa duca la scaderea salariului de baza;
b) fie de un spor pentru munca prestata in timpul noptii de 25% din salariul de baza, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel putin 3 ore de noapte din timpul normal de lucru. Aceste drepturi enuntate anterior in favoarea salariatilor de noapte creeaza obligatii corelative in sarcina angajatorului unde acestea isi desfasoara activitatea.
Salariatii care urmeaza sa desfasoare munca de noapte vor fi supusi unui examen medical gratuit inainte de inceperea activitatii si, dupa aceea, periodic. Conditiile de efectuare a examenului medical si periodicitatea acestuia se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin comun al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al ministrului sanatatii.
Salariatii care desfasoara munca de noapte si au probleme de sanatate recunoscute ca avand legatura cu aceasta vor fi trecuti la o munca de zi pentru care sunt apti.
Mentionam ca tinerii care nu au implinit varsta de 18 ani nu pot presta munca de noapte, iar femeile gravide, lauzele si cele care alapteaza nu pot fi obligate sa presteze munca de noapte. 

doua contracte de munca pe durata determinata pentru o singura persoana la aceeasi unitate Invatamant

Vom stabili mai jos in ce masura se pot intocmi doua contracte de munca pe durata determinata pentru o singura persoana la aceeasi unitate. Unul dintre contracte se doreste a fi cu 18 ore pe saptamana, iar celalat cu plata pe ora (20 de ore pe saptamana). Se va vedea in ce masura se pot inregistra cele doua contracte in ReviSal.
Potrivit prevederilor art. 35 din Codul muncii, republicat, orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea. Fac exceptie de la aceste prevederi, situatiile in care prin lege sunt prevazute incompatibilitati pentru cumulul unor functii.
Totodata, art. 24 alin. (1) din Legea 284/2010 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare stabileste ca, in cazuri exceptionale, posturile vacante si temporar vacante aferente functiilor didactice de predare, functiilor de specialitate medico-sanitara si asistenta sociala si functiilor de specialitate artistica pot fi ocupate si prin cumul de functii, de personal angajat, cu respectarea prevederilor legale privind cumulul de functii si a celor referitoare la ocuparea posturilor vacante, in conditiile prevazute la alin. (2).

Conform alin. (2) al aceluiasi articol, posturile vacante si temporar vacante aferente functiilor didactice de predare, functiilor de specialitate medico-sanitara si asistenta sociala si functiilor de specialitate artistica, care nu au putut fi ocupate prin concurs, pot fi ocupate prin cumul si de catre persoane din aceeasi unitate si numai in conditiile in care programul functiei cumulate nu se suprapune celui corespunzator functiei de baza. In astfel de situatii nu sunt aplicabile prevederile art. 18 alin.(1).
Legea educatiei nationale 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare prevede in cuprinsul art.254 ca, in unitatile de invatamant sau in consortiile scolare poate fi angajat personal didactic cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata sau perioada determinata de cel mult un an scolar, cu posibilitatea prelungirii contractului, respectiv in plata cu ora, in conditiile legii. Posturile didactice ramase neocupate prin concurs sau eliberate in timpul anului scolar se ocupa pe perioada determinata, prin detasare sau prin plata cu ora, pana la sfarsitul anului scolar ori pana la revenirea pe post a cadrului didactic care a beneficiat de rezervarea postului/catedrei (alin. (19 al ) art. 254 din lege).
Asadar, fiecare functie presupune incheierea unui contract individual de munca si primirea unui salariu pentru exercitarea atributiilor functiei respective.
In consecinta, intrucat nu exista incompatibilitati legale, pentru exercitarea atributiilor corespunzatoare unei alte functii, salariatul poate incheia cu angajatorul un alt contract individual de munca, realizand astfel, un cumul de functii la acelasi angajator. Astfel, salariatul va beneficia de salariul corespunzator pentru fiecare dintre functiile cumulate.

De asemenea, precizam ca modelul de contract individual de munca pentru cadrele didactice care isi desfasoara activitatea in invatamantul preuniversitar este prevazut in anexa 3 la Metodologia de organizare si desfasurare a concursurilor de ocupare a posturilor didactice/catedrelor care se vacanteaza pe parcursul anului scolar in unitatile de invatamant preuniversitar de stat aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nationale 4959/2013.

In ceea ce priveste programul ReVisal, precizam ca acesta permite inregistrarea a doua sau mai multe contracte individuale de munca incheiate de un salariat cu acelasi angajator, in conditiile legii.

Compensare ore suplimentare

Vom stabili mai jos daca orele suplimentare efectuate in luna septembrie vor fi platite, nefiind compensate prin ore libere platite in lunile octombrie si noiembrie, pe statul lunii noiembrie sau pe statul de salarii al lunii decembrie.

Nota: salariul se plateste o data in luna curenta pentru luna anterioara.

Mentionam ca potrivit art. 122 alin. (1) din Codul muncii, munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 60 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia.
Totodata, art. 123 alin. (1) din acelasi articol stabileste ca, in cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in termenul prevazut de art. 122 alin. (1) in luna urmatoare, munca suplimentara va fi platita salariatului prin adaugarea unui spor la salariu corespunzator duratei acesteia.
Asadar, angajatorul nu are un drept de optiune intre compensarea orelor libere si plata lor. Astfel, legiuitorul a optat ca solutie principala pentru compensarea orelor suplimentare cu timp liber si numai daca aceasta nu este posibila, munca suplimentara se compenseaza in bani.
In ceea ce priveste cuantumul sporului art. 123 alin. (2) din Codul muncii prevede ca, sporul pentru munca suplimentara, acordat in conditiile prevazute la alin. (1), se stabileste prin negociere, in cadrul contractului colectiv de munca sau, dupa caz, al contractului individual de munca, si nu poate fi mai mic de 75% din salariul de baza. Prin urmare, sporul pentru munca suplimentara nu poate fi mai mic de 75% din salariul de baza dar partile contractului individual de munca, angajatorul si salariatul pot stabili un spor mai mare.
In consecinta, munca suplimentara se compenseaza cu timp liber corespunzator in urmatoarele 60 de zile calendaristice dupa efectuare si numai daca compensarea cu timp liber nu este posibila in acest termen, in luna urmatoare, se plateste salariatului un spor la salariu de minimum 75% din salariu de baza.

In cazul prezentat, daca salariatul pentru luna septembrie, nu beneficiaza de timp liber corespunzator pana la sfarsitul lunii noiembrie, pe statul lunii noiembrie se va afla atat salariul corespunzator lunii octombrie cat si sporul de minimum 75% pentru munca suplimentara prestata in luna septembrie, spor stabilit in cadrul contractului colectiv de munca.

sâmbătă, 12 octombrie 2013

Ajutoare salariatilor prevazute in ROI - evitarea impozitarii

Societatea acorda ajutoare salariatilor pentru cazuri de deces membri de familie, nastere mama salariata, iar in cazurile de deces al salariatului acorda membrilor familiei un ajutor de deces. Societatea nu are incheiat Contract Colectiv de Munca. Se ppopune introducerea acestor ajutoare in Regulamentul intern.

Vom stabili astfel daca pentru evitarea impozitarii ca venit salarial al acestor ajutoare este suficient a se incheia un act aditional la Contractul Individual de Munca cu fiecare salariat, cu mentiunea ca prin acest act aditional se va face doar o trimitere generala fara enumerare la drepturile acordate salariatilor prin Regulamentul Intern.

Solutia:
Conform art. 55 alin. (4) lit. a) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit, ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.
In ceea ce priveste contributiile sociale, conform art. 296 indice 15 lit. b) din Codul fiscal nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii, prevazuta la art. 296 indice 4, ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.

Observam ca pentru a nu intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii ajutoarele trebuie sa indeplineasca doua conditii:

1. Sa faca parte dintre ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere;
2. Sa fie acordate astfel cum este prevazut in contractul de munca (colectiv sau individual);
Prin urmare, ajutoarele pentru nastere si cele pentru inmormantare nu intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale  astfel cum este prevazut in contractul individual sau colectiv de munca.

In situatia expusa, apreciem ca este indeplinita conditia acordarii ajutoarelor astfel cum este prevazut in contractul de munca daca in contractual individual de munca se prevede, printr-un act aditional ca salariatii beneficiaza de toate drepturile prevazute in regulamentul intern si cele doua ajutoare sunt prevazute in regulament.

Evaluarea angajatilor- Reorganizarea societatii

Vom stabili mai jos care va fi modelul de program de reorganizare/restructurare a societatii cand angajatorul doreste sa desfiinteze niste posturi fara a se invoca motivele economice, deoarece societatea este pe profit.
Solutia:
Angajatorul doreste o reorganizare a activitatii, fiind astfel necesara o nota de fundamentare care va sta la baza acestui program de reorganizare.

In afara de criteriile economice, vom vedea ce alte criterii mai pot fi invocate in implementarea programului pentru desfiintarea unor posturi. Se va stabili astfel si pe ce criterii pot fi desfiintate doar unele posturi din aceeasi categorie, precum si cum se va face selectia persoanelor care vor fi concediate.
Potrivit art. 17 alin. (2) lit. e) din Codul muncii, persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, va fi informata cu privire la cel putin criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului. Aceste criterii de evaluare trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca, in conformitate cu alin. (3) din acelasi articol.
Criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului sunt prevazute ca element distinct element prevazut la lit. e) a art.17.
Asadar, criteriile de evaluare a activitatii profesionale constituie element al contractului individual de munca.
Pentru salariatii angajati inainte de intrarea in vigoare a Legii 40/2011 pentru modificarea si completarea Legii 53/2003 Codul muncii, criteriile de evaluare vor putea fi introduse in contractul individual de munca numai cu acordul salariatului prin incheierea unui act aditional. Iar, obiectivele de performanta se stabilesc de catre angajator prin regulementul intern iar acordul salariatului nu este necesar.
Prevederile Regulementului intern sunt aplicabile tuturor salariatilor de data la care acestia au luat cunostinta, indiferent de data angajarii.

Prin urmare, criteriile de evaluare se regasesc in continutul contractului individual de munca iar in Regulamentul intern se regasesc criteriile si procedurile de evaluare a criteriilor profesionale a salariatilor in temeiul art. 242 lit. i) din Codul muncii republicat.
Criteriile de evaluare sunt element de departajare a salariatilor atat in cazul unei concedieri in temeiul art. 65 din Codul muncii, cat si in cazul unei concedieri pentru necorespundere  profesionala.

In concluzie, la selectarea salariatilor ce urmeaza a fi concediati individual un rol important il au rezultatele evaluarii salariatilor.
Prin urmare, angajatorul decide desfiintarea a 4 posturi de economist pe criterii de reorganizare sau externalizare a acestui serviciu. In Nota de fundamentare angajatorul va preciza motivele reale ce au dus la luarea acestei decizii.

joi, 10 octombrie 2013

Facebook Informatii Resurse umane

In fiecare zi, ne gasiti si pe pagina de facebook cu multe informatii interesante, ex: locurile de munca declarate vacante zilnic.
Asteptam sa ne vizitati pagina si sa o apreciati!

https://www.facebook.com/InformatiiinResurseUmane?ref=hl